Home

Resepi Ayam Percik Putih (simple) Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Percik Putih (simple) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Putih (simple) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nak bezakan ayam percik utara dengan ayam percik Kelantan dan ayam percik Terengganu ni mudah saja Untuk resepi ayam percik utara yang daku masak ini, daku tak ambil resepi dari mana-mana pihak. Ianya boleh dikatakan rekaan sendiri berdasarkan pengalaman selama menjadi suri dapur. Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik.

Ayam Percik Putih (simple) - velavinkabakery.com Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Resepi Ayam percik Kelantan simple ini hanya dihidangkan kepada mereka-mereka yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam masyarakat contohnya. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

12 Bahan - Bahan Resepi Ayam Percik Putih (simple)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Putih (simple) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Perapan Ayam.
  2. Sedia 4 - Seekor ayam dibelah.
  3. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 3 - inci halia.
  5. Sedia 2 - sudu garam.
  6. Sedia - Kuah Percik.
  7. Sedia - Sekotak santan (santan sebiji kelapa).
  8. Sedia 5 ulas - bawang merah.
  9. Sedia 2 batang - serai di titik (ketuk).
  10. Sedia 2 sudu teh - garam.
  11. Sedia 2 sudu teh - gula.
  12. Sedia 1 - sudu besar tepung gandum.

Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah. Sebenarnya susah untuk memdapatkan ayam percik. Bahan untuk kuah percik Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang.

6 Instructions Ayam Percik Putih (simple)

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Putih (simple) pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Tumbuk bawang putih Dan halia bersama garam. perap ayam bersama bahanĀ² tumbuk. Selama 1 jam.
  2. Kisar bawang merah sehingga lumat.
  3. Campurkan bawang merah kisar, tepung, serai Dan santan, masak API perlahan sehingga mendidih, masukkan gula Dan garam, masak sehingga kuah kelihatan sedikit pekat Dan boleh menyakiti ayam..
  4. Bakar ayam sehingga masak (boleh Juga dibakar didalam oven Dan boleh Juga dikukus terlebih dahulu sebelum bakar).
  5. Bila ayam sudah masak bolehlah percikkan/siram/salut ayam dengan kuah percik.
  6. Bakar sehingga kekuningan atau kuah pecah minyak. Ayam percik Putih sedia untuk dinikmati.

Nak buat ayam percik ni memang kena banyak rempah. Jom try buat ayam percik macam kat pasar malam. Ayam merupakan sumber protein yang tinggi dan sangat diperlukan oleh tubuh badan kita. Jika dimasak mengikut citarasa sendiri, pasti anda akan menikmatinya dengan penuh selera. Ayam juga enak dimasak secara berkuah, dan ada berbagai jenis cara masakannya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Putih (simple) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!