Home

Cara Membuat Ayam goreng ala Thai Sedap 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam goreng ala Thai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng ala Thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam Goreng Kunyit dah biasa sangat. Kita buat Ayam Goreng Kunyit ala Thai la. Help us grow by removing adBlock.

Ayam goreng ala Thai - velavinkabakery.com JUST STAY AT HOME, KAMI COD. Saya suka hidangan ayam goreng kunyit ala thai yang dimakan bersama kuah tomyam dan telur dadar. Ianya satu kombinasi yang cukup sempurna di Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan.

19 Ingredients of Resepi Ayam goreng ala Thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng ala Thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - dada ayam dipotong kecil (takde dada ayam, saya guna sebelah bahagian ayam potong sederhana besar.
  2. Sedia 2 - sudu besar ketumbar disangai dan ditumbuk halus*.
  3. Sedia 1 - sudu besar lada hitam ditumbuk halus*.
  4. Sedia 2 - sudu besar sos tiram*.
  5. Sedia Sedikit - garam*.
  6. Sedia 5 ulas - bawang putih dicincang.
  7. Sedia Sedikit - minyak.
  8. Sedia - Bahan sos.
  9. Sedia 2-3 - sudu besar serbuk cili.
  10. Sedia 2 - sudu besar gula kabung (somtam).
  11. Sedia 2 - sudu besar air asam jawa.
  12. Sedia 2 - sudu besar jus limau.
  13. Sedia 2 - sudu sos ikan.
  14. Sedia 1-2 - biji tomato (dipotong dadu, buang biji).
  15. Sedia 4-5 - biji belimbing buluh (dipotong bulat).
  16. Sedia Sedikit - cili padi.
  17. Sedia 2 - sudu besar beras disangai dan ditumbuk.
  18. Sedia 1 - labu bawang merah india (dipotong kecil).
  19. Sedia Sedikit - daun ketumbar (dihiris kecil) - ( saya gantikan dengan daun parsli kering.

Goreng ayam di dalam minyak yang sudah dipanaskan sampai matang dan kuning kecokelatan. Ayam goreng ibarat menu wajib yang hampir selalu ada di meja makan. Selain rasanya yang lezat, ayam mudah diolah menjadi beraneka ragam Ayam dimasak menjadi aneka menu turunan dari ayam goreng tepung yang lain dari biasanya. Nggak heran, olahan ayam bikinannya selalu diminati.

6 Step by Step Ayam goreng ala Thai

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng ala Thai pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sangai ketumbar dan tumbuk halus. Tumbuk lada hitam..
  2. Perap ayam bersama bahan-bahan * selama 1/2 jam. Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan ayam. Goreng selama 3-5 minit..
  3. Oleh kerana saya menggunakan isi dan tulang ayam, saya terpaksa menggoreng ayam dengan minyak yang banyak hingga separuh masak. Toskan minyak nya..
  4. Sangai beras dan ditumbuk halus..
  5. Campurkan gula kabung, serbuk cili, air asam jawa, jus limah dan sos ikan. Masukkan tomato, belimbing buluh dan bawang merah (tinggalkan sedikit).
  6. Masukkan bancuhan sos ke dalam ayam tadi, gaul rata. Masukkan beras dan gaul hingga pekat. Tutupkan api dan tabur bawang merah, belimbing buluh, tomato dan cili padi. Tabur daun ketumbar. Saya guna daun parsli kering je sebab kehabisan daun ketumbar..

Ayam goreng dari Thai ini rasanya gurih renyah apalagi dicocol dengan saus Bangkok yang asam manis. Jika memakai sayap ayam, potong sayap menjadi dua agar lebih gurih renyah rasanya. Untuk nasi goreng, hanya perlu masak nasi goreng yang simple kerana akan dipadankan dengan Daging Merah yang mengandungi banyak bahan Resepi Oleh: Che' Nom. Resepi nasi goreng daging merah, masakan ala Thai yang menjadi menu utama di kebanyakan restoran di Malaysia. Menu Buka Puasa Seadanya Sayur Bening Teri Goreng Sambal Terasi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng ala Thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!