Home

Resepi BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd Cepat 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Dried Shrimp in Bubur Lambuk (image above). It is usually during the month of 'Ramadan' that bubur lambuk is cooked and distributed at the local mosques. Bubur Lambuk merupakan makanan yang WAJIB dicari dan dinikmati menjelangnya Ramadhan nanti..

BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd - velavinkabakery.com Farah recommends bubur lambuk — a rice porridge dish, or congee, cooked with assorted spices. Here's her personal recipe that she makes at home. Bubur Lambuk: This is a recipe for a simple snack and I warn that it is hot and spicy.

16 Ingredients of Resepi BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - beras.
  2. Sedia 1 - mangkuk kecil daging - cincang halus.
  3. Sedia 1 - mangkuk kecil udang.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar - mayang halus.
  5. Sedia 1 - inci halia - mayang halus.
  6. Sedia 3 batang - serai - ketuk.
  7. Sedia - Secubit halba.
  8. Sedia 1 - biji lobak merah - dadu kecil.
  9. Sedia 1/2 batang - lobak putih - dadu kecil.
  10. Sedia 1 cawan - santan.
  11. Sedia - Garam.
  12. Sedia - Air.
  13. Sedia - Hiasan.
  14. Sedia - Bawang goreng.
  15. Sedia Daun - bawang.
  16. Sedia - Telur masin.

By IxoraStrawberry in Cooking Snacks & Appetizers. Bubur lambuk atau lambut merupakan sejenis hidangan yang amat masyhur pada bulan puasa di Malaysia. Ia biasanya dimasak secara bergotong-royong di masjid-masjid untuk diagih-agihkan kepada para jemaah sebagai hidangan berbuka puasa. Bila masuk saja bulan Ramadhan, banyak betul juadah yang dijual di bazar kan?

3 Cara Memasak BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Rebus daging bagi empuk.Kulit udang,cuci bersih dan rebus.Tapis air rebusan kulit udang..
  2. Basuh beras.Didalam periuk,masukkan beras,daging dan air rebusan,air rebusan kulit udang,bawang,halba,lobak putih,lobak merah,halba,air.Masak sampai bahan sebati dan nasi lembut.Kacau selalu.
  3. Bila dah mendidih,masukkan garam dan santan.Kacau sebentar sampai mendidih.Tutup api.Sedia untuk di nikmati.Jangan lupa hiaskan daun bawang,bawang goreng dan kalau suka telur masin.Selamat mencuba..

Sampai tak tahu nak pilih yang mana. Bubur lambuk adalah antara makanan yang cukup sinonim dengan bulan Ramadhan. Bubur Lambuk menu popular Ramadhan. doodle food malaysian porridge sketch congee bubur malaysianfood art. Bubur lambuk ni resipinya ada macam-macam versi. Jika di Terengganu banyak sayur ulam di dalamnya tetapi di Selangor dan KL ni bubur lambuk daging dan ayam lebih popular.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi BUBUR LAMBUK # phopbylinimohd ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!