Home

Resepi Tomyam Putih Enak 15 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tomyam Putih di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tomyam Putih yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Tomyam Putih - velavinkabakery.com

15 Bahan - Bahan Resepi Tomyam Putih

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tomyam Putih ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bawang besar dibelah empat.
  2. Sedia 4 ulas - bwg putih diketuk pecah.
  3. Sedia 1 - inci halia diketuk pecah.
  4. Sedia 1 - inci lengkuas diketuk pecah.
  5. Sedia 10 - btg cili padi diketuk pecah.
  6. Sedia 2 - btg serai diketuk pecaj.
  7. Sedia 5 helai - daun limau purut.
  8. Sedia 2 - biji tomato dikisar bersama air utk dijadikan kuah.
  9. Sedia 1 - sdk lada hitam (kalau suka).
  10. Sedia 2 - sdk garam dan perasa.
  11. Sedia 300 gm - isi ayam.
  12. Sedia 5 - btg putik jagung.
  13. Sedia 250 gm - cendawan.
  14. Sedia 1 - ikat kecil daun ketumbar.
  15. Sedia 2 - biji limau nipis.

2 Cara Membuat Tomyam Putih

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tomyam Putih pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Kisar tomato dengan air (sukatan air ikut bnyk mana kita nak kuah tu)Tuangkan kedalam periuk.
  2. Masukkan ayam,bawang,halia,lengkuas dan serai.Rebus hingga ayam empuk.Masukkan sayur2 dan lada hitam serta garam.Rebus lagi hingga mndidih dan tutup api.Perahkan limau nipis dan tabur kan daun ketumbar..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tomyam Putih ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!