Home

Resepi Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) Mudah 17 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Bahan-Bahan: Ayam,Serbuk Kari, Serbuk Cili, Tepung Jagung, Jintan, Ketumbar, Serai dan Daun Kari. Literally translated from Malay, ayam goreng berempah means 'spiced fried chicken'. Infused with a mix of herbs and spices, this fried chicken dish is incredibly crunchy, juicy and accompanied with heaps of crispy addictive crumbs.

Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) - velavinkabakery.com Ayam goreng literally means "fried chicken" in Malay (including both Indonesian and Malaysian standards). Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja.

17 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Perap.
  2. Sedia 300 gm - ayam potong kecil.
  3. Sedia 2 ulas - bawang putih potong dadu halus.
  4. Sedia 1/2 - sdt garam.
  5. Sedia 3 - sdb sos tiram.
  6. Sedia 2 - sdb kicap.
  7. Sedia 1 - sdt serbuk lada hitam.
  8. Sedia 1 - sdt serbuk kari.
  9. Sedia 1 - sdb gula pasir.
  10. Sedia 2 - sdb minyak sayuran.
  11. Sedia 1 - sdb paprika.
  12. Sedia 3 - sdb tepung gandum.
  13. Sedia - Bahan B.
  14. Sedia 2 batang - serai hiris halus.
  15. Sedia 3 helai - daun limau purut hiris halus.
  16. Sedia C - Bahan.
  17. Sedia 3 cawan - minyak masak untuk mengoreng.

Apa yang paling istimewa tentang resepi ini ialah serai yang ditumbuk berasingan menjadikan tekstur serdak dan. Ayam goreng berempah - hanya sepinggan nasi yang diperlukan! Tapi pernah tak terpikir, "macam mana ayam goreng dekat kedai sedap dia lain macam?" Walaupun hidangan ini memang nampak senang, tapi sebenarnya ada cara-cara tertentu untuk memasak ayam goreng yang rangup tapi. Salam buat semua, Ramai yang telah mencuba dan berhasil.

4 Cara Memasak Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted)

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Bersihkan ayam. Masukkan semua bahan untuk perapan dalam mangkuk..
  2. Masukkan isi ayam dalam bahan perapan yang telah sebati. Gaul rata masukkan pula tepung gandum. Biarkan 30 minit..
  3. Setelah 30 minit ayam diperap. Goreng dengan minyak yang telah dipanaskan sehingga ayam garing dan masak. Angkat dan toskan..
  4. Goreng pula serai dan daun limau purut sehingga garing. Taburkan atas ayam. Sedia dihidangkan bersama nasi panas..

Ramai juga yang memuji muji keenakan ayam goreng berempah ini. Macam manalah agaknya rasanya ya, teringin pulak hati ni nak mencubanya. Kalau bab cuba mencuba, makan memakan, ni la dia orangnya hehehe. resepi nasi kukus ayam berempah boleh menjadi pilihan makanan sedap untuk keluarga anda. apalagi ditambah kuah boleh menambah cita rasa lebih resepi nasi kukus ayam berempah ini memang sedap bila dimakan bersama kuah kari. anda juga boleh menambahkan bahan lain sesuai selera. Dengan gunakan api kuat goreng hingga daun sedikit layu dan boleh dihidangkan. Pekerja diorang sangat baik dan murah dengan senyuman. ayam goreng berempah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Berempah (Kai Tod Krueng-ted) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!