Home

Resepi Ayam kukus dan sos Mudah 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam kukus dan sos di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam kukus dan sos yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lihat juga resep Dimsum Ayam kukus enak lainnya. Selepas sos siap, tuang sos atas sotong yang dikukus tadi. Tabur daun ketumbar dan daun pudina.

Ayam kukus dan sos - velavinkabakery.com Hidangan ini disediakan bersama sup kosong, ulam timun dan sos kicap. Terdapat juga bebola daging yang dijual sekiranya anda mahu. Memang tiada hidangan lain disediakan di restoran ini, cuma nasi.

13 Bahan - Bahan Resepi Ayam kukus dan sos

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam kukus dan sos ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam.
  2. Sedia Daun - pandan.
  3. Sedia - Bawang putih.
  4. Sedia - Halia.
  5. Sedia - Bahan sos.
  6. Sedia - Sos cili.
  7. Sedia - cili kisar.
  8. Sedia - Garam.
  9. Sedia - Gula.
  10. Sedia - Halia (kisar).
  11. Sedia - Bawang putih (kisar).
  12. Sedia - Air secukupnya.
  13. Sedia - Bijan (kalau ada).

Nasi pepes ayam spesial yang memiliki citarasa gurih dapat dengan mudah anda buat sendiri di rumah. Bagi anda yang sudah tidak asing dengan nasi pepes yang dibakar diatas bara api,kini kami mengajak anda untuk mencoba resep baru yaitu nasi pepes yang dikukus. Ayam utuh yang dikukus sudah menjadi makanan pokok di dalam dapur Asia sejak lama; akan tetapi, ayam kukus baru belum lama ini masuk ke dalam hidangan Barat. Gaul ayam dengan kunyit dan garam.

2 Cara Membuat Ayam kukus dan sos

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam kukus dan sos pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Kisar halia dan bawang putih,perap ayam dengan bawng putih dan halia tdi sekejap,panaskn pengukus susun daun pandan dalam pengukus tu dan susun ayam atas daun pandan tersebut, dan msak macam biasa..
  2. Msukan bawang putih, halia dan lada kisar,sos tomato, garam dan gula, serta sedikit air gaulkn dan letakn ke atas dapur dan msak mcm biasa sesuaikn rasa dan tnggu sehingga kuah pekat dan masak, last sekali ttp api dan taburkn bijan.. Siap boleh hidangkan bersama ayam kukus,kuah ni rase die mg rasa manis2 skit.. sedap.

Kurangkan minyak dan tumis bawang besar, kulit kayu manis, bunga lawang. Tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan sos tomato, sos tiram dan gula melaka dan renihkan hingga kuah benar-benar masak. Nasi tomato dan ayam masak merah. Kek kukus coklat lembab, mudah dan menjadi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam kukus dan sos ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!