Home

Resepi Rendang pedas ayam pencen Mudah 18 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Rendang pedas ayam pencen di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang pedas ayam pencen yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Rencang ayam PENCEN is a delicious dish for rice. Sajian rendang ayam pedas adalah salah satu sajian makanan yang lezat dan begitu nikmat. Hidangan ini dapat anda santap kapanpun dan dimanapun, tak peduli musim panas atau musim hujan, tidak ada batasan waktu yang tepat untuk menyantap hidangan ini.

Rendang pedas ayam pencen - velavinkabakery.com Layer hens are typically productive for about two years It is, therefore, a much favoured meat served during Hari Raya, especially in chicken rendang. Tpi bagi mereka yg tak tahan pedas blh kurangkan penggunaan cilinya… Kalau belum ada idea cubalah masa Rendang Ayam Pencen ni, Kali ni Bonde masak versi mudah, cepat dan ringkas. Maklumlah ibu-ibu yang berkerja macam Bonde ni mana ada masa sangat nak masak sedap-sedap dekat dapur tu kalau hari bekerja Isnin-Jumaat memang akan masak yang.

18 Bahan - Bahan Resepi Rendang pedas ayam pencen

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang pedas ayam pencen ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 2 - ekor ayam pencen.
  3. Sedia - Bahan B.
  4. Sedia 21 - tangkai cili kering.
  5. Sedia 20 - biji bawang merah.
  6. Sedia 15 ulas - bawang putih.
  7. Sedia 3 - inci halia.
  8. Sedia 10 batang - serai.
  9. Sedia 3 - inci lengkuas.
  10. Sedia 2 - inci kunyit hidup.
  11. Sedia - Bahan C.
  12. Sedia 500 ml - santan.
  13. Sedia - Bahan D.
  14. Sedia 2 - sudu besar [email protected] secukup rasa.
  15. Sedia 1 keping - gula kerek.
  16. Sedia 1 keping - asam keping.
  17. Sedia 4 - sudu besar kerisik.
  18. Sedia 2 helai - daun kunyit(mayang halus untuk tabur atas rendang).

RESEP RENDANG AYAM - Rendang merupakan salah satu makanan khas Padang yang kelezatannya sudah diakui oleh para pecinta kuliner dunia. Bahkan, kelezatan makanan ini menduduki peringkat pertama di dunia mengalahkan makanan-makanan dari negara lainnya. Ayam pencen yang sudah disembelih dan dibuang bulunya sebelum dibakar kulitnya (kerana banyak bulu-bulu jarum yang agak sukar dicabut dengan Sebab itulah yang suka memasak resepi ayam pencen ni biasanya golongan lebih berusia yang lebih bersabar dan tahu cara untuk melembutkan. Resepi Rendang Ayam/ ini adalah kaedah membuat rendang ayam dengan mudah dan sedap , dengan aplikasi resepi rendang ayam , semuga Dan masih banyak resepi - resepi rendang ayam lainnya, Jika kalian tu reques resepinya , silakan di tulis di comment.

3 Cara Membuat Rendang pedas ayam pencen

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang pedas ayam pencen pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Rebus bahan A hingga empuk. Simpan air rebusan ayam untuk proses memasak seterusnya..
  2. Mayang semua bahan B kecuali lengkuas hendaklah di ketuk dan kunyit hidup ditumbuk halus.Cili kering di kisar halus. Masuk semua bahan A, B, C dan D kedalam kuali kecuali kerisik dan daun kunyit.Kacau rata dan biarkan sehingga mendidih..
  3. Bila semua bahan sudah mesra dan sedikit pekat masukkan kerisik. Gaul rata. Biarkan sehingga kering sedikit. Tutup api dan masukkan daun kunyit. Gaul rata. Sedia untuk di hidangkan bersama ketupat..

Masukkan bahan kisar halus dan masak sekejap, Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Rendang Ayam, Kalau Pedas Barulah Lebih Kaw. Ramai yang sukakan rendang ayam tua, tapi masalahnya, sayangnya ia ambik masa lama untuk mengempukkannya sebelum boleh dihidangkan, kalau tak Masukkan ke dalam periuk berisi ayam pencen dan rebus sehingga empuk. Beberapa resep rendang ayam dan cara membuatnya dengan mudah dan lezat. Tidak hanya terbuat daging, rendang juga bisa dibuat dari ayam, lho.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang pedas ayam pencen ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!