Home

Cara Membuat Ayam Masak Kicap Mudah 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

12 Ingredients of Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/4 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  3. Sedia 1 - labu bawang merah besar.
  4. Sedia 2 inchi - halia.
  5. Sedia 4 - butang cendawan kering.
  6. Sedia 2 - sudu sos tiram.
  7. Sedia - Serbuk perasa.
  8. Sedia - Sesudu gula.
  9. Sedia 1/2 - sudu lada hitam.
  10. Sedia 2 - sudu minyak masak.
  11. Sedia 2 - sudu minyak bijan.
  12. Sedia - Kicap secukupnya.

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

2 Cara Memasak Ayam Masak Kicap

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Tumis bawang putih, bawang merah,halia dan cendawan kering mengunakan minyak masak dan minyak bijan.
  2. Masukan ayam dan perasakan. Masukan kicap, sos tiram, gula dan lada hitam..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!