Home

Cara Membuat RENDANG AYAM (recreate) Enak 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi RENDANG AYAM (recreate) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan RENDANG AYAM (recreate) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi Rendang Ayam, resepi yang diadaptasi dari Chef Wan. Saya menyediakan Rendang Ayam ini untuk dimakan dipagi raya bersama dengan lemang yang Jom layan resepi mudah yang saya gunakan pada hari ini. RESEP RENDANG AYAM - Rendang merupakan salah satu makanan khas Padang yang kelezatannya sudah diakui oleh para pecinta kuliner dunia.

RENDANG AYAM (recreate) - velavinkabakery.com Selanjutnya, haluskan bumbu yang terdiri dari bawang merah, bawang putih, cabai. Resipi Rendang Ayam, sedap dimakan bersama nasi lemak untuk sarapan pagi. Di sebelah utara atau juga di sesetengah kawasan lain, rendang ayam juga dimakan bersama pulut kuning, iaitu pulut yang.

16 Ingredients of Resepi RENDANG AYAM (recreate)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat RENDANG AYAM (recreate) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Dada ayam (d potong).
  2. Sedia 2 - sudu besar kerisik (boleh lebihkan).
  3. Sedia 2 - sudu besar gula melaka (boleh lebihkan).
  4. Sedia 200 ml - santan kotak.
  5. Sedia 2 cawan - air (boleh lebihkan).
  6. Sedia 1 - asam keping.
  7. Sedia - Cukup rasa.
  8. Sedia 1 - sudu garam.
  9. Sedia 4 helai - daun kunyit.
  10. Sedia 2 - sebesar ibu jari halia.
  11. Sedia 1 - sebesar ibu jari lengkuas.
  12. Sedia 8 ulas - bawang putih.
  13. Sedia 6 - biji bawang merah kecil.
  14. Sedia 20 - cili kering (ikut suka kepedasan).
  15. Sedia 4 batang - serai.
  16. Sedia 1 cawan - minyak masak.

Nah, rendang ternyata juga dapat diolah menjadi ayam goreng renyah yang tentunya memiliki rasa dan aroma yang khas. Kamu jadi penasaran dengan rasa dan cara membuatnya bukan? Sajian rendang ayam pedas adalah salah satu sajian makanan yang lezat dan begitu nikmat. Nah, bagi anda yang seringkali menyantap sajian rendang ayam dengan rasa original bersama racikan.

4 Cara Membuat RENDANG AYAM (recreate)

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat RENDANG AYAM (recreate) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan ayam yg sudah dipotong.. Blend kesemua bahan ini bersama minyak = serai, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, cili kering yg sudah d rebus...
  2. Panaskan kuali dan tuang bahan2 yg sudah di blend.. Kemudian masukkan terus asam keping, gula melaka, kerisik, garam, cukup rasa.. Masak sehingga pecah minyak dan garing ikut kepuasan masing2.
  3. Kemudian masukkan santan kotak dan air.. Boleh tambah air kalau ayam banyak.. Untuk resepi ni saya tmbah air sedikit, masukkan sedikit air ke dalam bekas kotak santan (jimat santan 😜) biarkan sehingga mendidih.. Baru masukkan ayam...
  4. Biarkan ayam sebati dgn kuah rendang.. Kalau boleh gaul setiap 2 ke 3 minit sbb tkut melekat kat kuali.. Bila kuah rendang dah mcm pekat2 sikit tabur daun kunyit dan gaul2 lagi... Masak sehingga pecah minyak.. Sy tadi terlebih minyak. Terpaksa asingkan ke dalam periuk untk buang lebihan minyak.. Jgn lupa periksa rsa rendang tu, boleh tambah cukup rasa kalau kurang 😘.

Tapi Ibuk tetap menyelipkan rendang, oseng jantung ayam, dan kaleng sarden Mili yang entah kenapa di Jogja gak ada yang jual. Hari Raya memang tak lengkap kalau tak ada rendang sebagai hidangan. Tapi, tak semua orang pandai buat rendang. Katanya leceh dan selalu tak menjadi. Inilah resep cara memasak Rendang Ayam yang enak, terbaik pilihan keluarga Nusantara.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi RENDANG AYAM (recreate) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!