Home

Cara Memasak Ayam Masak Kicap Cepat 12 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

18 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Minyak.
  2. Sedia - Ayam.
  3. Sedia - Gula bukit.
  4. Sedia - Kicap.
  5. Sedia - Sos cili.
  6. Sedia - Cili kering.
  7. Sedia - Air.
  8. Sedia - Bawang merah.
  9. Sedia - Bawang putih.
  10. Sedia - Bawang besar.
  11. Sedia - Halia.
  12. Sedia - Lada hitam.
  13. Sedia - Kunyit.
  14. Sedia - Kayu manis.
  15. Sedia - Bunga lawang.
  16. Sedia - Buah pelaga.
  17. Sedia - Tepung jagung.
  18. Sedia - Ajinamoto (terpulang).

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

12 Cara - Cara Ayam Masak Kicap

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 12 langkah.

  1. Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam bukit..
  2. Tumbuk 2 bawang merah, 2 bawang putih, halia sedikit dan sedikit lada hitam. Letakkan sekali kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga..
  3. Potong bawang besar..
  4. Rebus cili kering dan blender..
  5. Panaskan minyak dan goreng ayam yang telah digaul. Angkat ayam dan asingkan..
  6. Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah ditumbuk tadi bersama kayu manis,buah pelaga dan bunga lawang..
  7. Masukkan bawang besar dan juga cili yang telah diblender sebanyak dua sudu makan..
  8. Masukkan kicap sehingga warna nya ada dan juga 2 sudu sos cili thai..
  9. Masukkan air masak dalam 0.75 cawan..
  10. Masukkann ayam yang telah digoreng tadi..
  11. Masukkan separuh sudu makan tepung jagung. (Jangan masuk direct) Masukkan sedikit sambal kicap ke dalam mangkuk kecil berserta tepung jagung tadi dan kacau di dalam mangkuk kecil. Kemudian barulah masukkan ke dalam kuali tersebut. - supaya kuahnya lebih likat.
  12. Masukkan garam secukup rasa dan ajinamoto terpulang..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!