Home

Resepi Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan Mudah 11 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan - velavinkabakery.com

28 Bahan - Bahan Resepi Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 28 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Ayam :.
  2. Sedia 5 - ketuk ayam.
  3. Sedia 2 cawan - air (untuk merebus).
  4. Sedia 4 ulas - bawang putih (dihiris halus).
  5. Sedia 1 - sudu besar serbuk kulit kayu manis.
  6. Sedia 1 - sudu besar serbuk buah pala.
  7. Sedia 2 - sudu besar serbuk lada hitam.
  8. Sedia 2 - sudu besar serbuk lada putih (resipi asal guna โ€œall spicesโ€).
  9. Sedia 1 - sudu besar serbuk paprika.
  10. Sedia 1 - sudu besar serbuk cili.
  11. Sedia 2 - sudu besar minyak masak.
  12. Sedia - Bahan Nasi :.
  13. Sedia 1 cawan - Beras Basmathi Sultan 1211.
  14. Sedia 1 - sudu besar minyak sapi (resipi asal guna mentega).
  15. Sedia 2 - sudu besar minyak masak.
  16. Sedia 1 - biji bawang besar (dihiris nipis).
  17. Sedia 3 - kulit kayu manis.
  18. Sedia 6 - biji buah pelaga.
  19. Sedia 2 helai - daun salam.
  20. Sedia 2 - sudu besar tomato puri (hakak guna 1biji tomato kisar).
  21. Sedia 1 - biji tomato (dipotong dadu).
  22. Sedia 2 cawan - stok ayam (hasil rebusan ayam dan air di atas โ˜๐Ÿผ).
  23. Sedia - 1/3 cawan kismis.
  24. Sedia 50 gm - badam (hakak tak masukkan).
  25. Sedia 1 - sudu besar garam.
  26. Sedia - Bahan Tambahan :.
  27. Sedia 3 - tangkai daun ketumbar (dipotong kecil).
  28. Sedia 1/2 cawan - bawang goreng.

11 Cara Membuat Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan

Dah ada 28 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Beras dibasuh bersih dan direndam selama 30minit..
  2. Ayam direbus seketika. Kemudian diperap dengan bawang putih, serbuk buah pala, serbuk kayu manis, serbuk lada hitam, serbuk lada putih, serbuk paprika, serbuk cili dan minyak masak. Perap selama 30minit juga..
  3. Tips tambahan ๐Ÿ˜…. Ni untuk senang sukat air dan beras untuk masak. Hakak masukkan dalam bekas lutsinar begini. Jadi senang nak sukat dan nampak takat air dan beras. Jap lagi masuk terus je dalam kuali. Tak payah sukat2 dah ehh๐Ÿคญ.
  4. Panaskan minyak sapi dan minyak masak. Tumis bawang besar, kulit kayu manis, buah pelaga dan daun salam sehingga naik bau..
  5. Masukkan ayam yang diperap tadi. Goreng sehingga 3/4masak..
  6. Masukkan beras dan stok ayam. Kacau sebati..
  7. Masukkan kismis, tomato puri dan tomato yang di dadu. Kacau sebati..
  8. Masukkan ke dalam periuk nasi dan masak seperti biasa (resipi asal masak atas dapur je๐Ÿ˜ฌ. Tapi hakak tak kuasa nak tunggu nasi masak, tu masak guna periuk nasi jela. Senang keje kan ๐Ÿ˜†).
  9. Setelah masak. Guna garfu untuk kacau nasi yang telah dimasak (tujuan untuk elak nasi patah)..
  10. Sedia untuk dihidangkan. Boleh dinikmati begitu sahaja ataupun dimakan dengan lauk lain mengikut citarasa masing2 ๐Ÿ˜Š.
  11. Selamat mencuba ๐Ÿ˜‹.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Tomato Ayam Lebonan Chef Wan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!