Home

Resepi Singgang Ayam Sedap Cepat 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Singgang Ayam Sedap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Singgang Ayam Sedap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi singgang ayam, biasa kita dengar singgang ikan je kan. ini kita try masak singgang ayam versi aziey yang korang patut cuba. Hasilkan Resipi Ayam Singgang Yang Lazat Ini Dengan Masa Yang Sangat Singkat. Singgang ayam adalah salah satu makanan khas yang berasal dari Padang, Sumatera Barat.

Singgang Ayam Sedap - velavinkabakery.com Sedap, cukup rasa dan sangat membuka selera. Antaranya singgang pedas resepi Terengganu, ikan kerisi masak asam rebus, asam pedas ikan kerisi Kelantan dan lain-lain lagi. Bakar dan goreng begitu saja pun best!

12 Ingredients of Resepi Singgang Ayam Sedap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Singgang Ayam Sedap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam 6/7 ketul.
  2. Sedia - Air seckupnya.
  3. Sedia 1 - labu bawang besar potong bulat.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih di mayang.
  5. Sedia 1 1/2 - inci lengkuas dihiris.
  6. Sedia - cili padi Ikut pedas mana suka.
  7. Sedia 1 1/2 - inci kunyit hidup di hiris.
  8. Sedia 2 - sebiji tomato belah.
  9. Sedia 2,3 - asam keping.
  10. Sedia 1 - sudu biji ketumbar di tumbuk.
  11. Sedia - serbuk Lada hitam secukup nya.
  12. Sedia - serbuk perasa n garam.

Bikin olahan ayam yang spesial pakai resep Ayam Singgang Sumpu Bakar ini yuk! Olahan khas Sumatera Barat yang dimasak dalam bumbu spesial dan santan ini memang menjanjikan citarasa. Singgang Daging Klate Mudah Sedap Jeliro Molek. Thai Chicken Manggo Ayam Mempelam Ala Thai Cara Kakngah.

4 Cara - Cara Singgang Ayam Sedap

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Singgang Ayam Sedap pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Bersihkan ayam, toskan.
  2. Dlm periuk.. satu kan bawang besar, bawang putih, lengkuas, kunyit hidup,cili padi tadi.. bbuh air dan didih kan.
  3. Masak smpi mendidih dan masukkan ayam, buah tomato, asam keping, serbuk perasa, serbuk Lada hitam... Kacau sebati dan masukkan juga serbuk ketumbar tdi.Ttup sekejap dlm 10 - 15 minit.lepas itu bbuh bahan perasa dan garam.. sesuai kan rasanya.. dah ok boleh ttup api..
  4. Dah siap..

Banyak variasi bumbu sate tradisional diantaranya adalah Sate Ayam ala Madura. Cara Membuat Singgang Ayam (opor ayam ala padang). Mesti cuba! *Goreng ayam yg sudah di ltk garam,kunyit dan rempah kari*.jgn terlalu garing.angkat dan ketepikan.*goreng pula kentang yg dipotong bulat td. Cara Membuat Singgang Ayam Opor Ayam Ala Padang. Resep Singgang Ayam Padang Masakan Khas Minang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Singgang Ayam Sedap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!