Home

Resepi Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) Enak 8 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jom belajar cara mudah buat Kuih puteri mandi.sangat sedap rasanya. Kuih puteri mandi atau teri mandi atau kepek hidung hahah Kuih ini senang di dapati masa bulan puasa di bazar bazar ramadhan. KUIH KEPEK HIDUNG 🤤 haaa korang pernah dengar kuih kepek hidung ? confirm tak pernah punya lah. ni istilah atau nama kuih yang paling senang nak buat tau.

Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) - velavinkabakery.com Resepi kuih puteri mandi kalau diikutkan tidak lah berapa susah tapi waktu kecil dulu,tak popular lagi dan jarang-jarang kedai santan serta kelapa. Jadi bermula selepas Zohor maka bermulah tugas kami untuk menyediakan kuih puteri mandi untuk berbuka nanti. Daun pandan dipetik di belakang rumah.

12 Ingredients of Resepi Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Inti:.
  2. Sedia 50 gram - (1/2 biji)kelapa putih parut.
  3. Sedia 35 gram - gula merah.
  4. Sedia - Secubit garam.
  5. Sedia 2 helai - daun pandan disimpul.
  6. Sedia 1/2 cawan - air.
  7. Sedia - Adunan pulut:.
  8. Sedia 1 1/2 cawan - tepung pulut.
  9. Sedia 3 camca - besar rata tepung gandum(sama paras ketinggian camca).
  10. Sedia 1/2 - hingga 3/4 cawan air.
  11. Sedia - Pewarna merah dan kuning Star Brand.
  12. Sedia 1 liter - air untuk merebus.

Kuih Puteri Mandi merupakan kue tradisional yang sangat populer di Malaysia. Biasanya kue ini banyak disajikan pada saat bulan puasa sebagai. Kuih puteri mandi adalah kuih tradisi orang Pantai Timur juga. Mungkin kat negeri lain, namanya lain, tapi rupanya tetap tak sama.

8 Cara Membuat Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi)

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Siapkan inti kelapanya dahulu.Campur semua bahan dalam periuk,kacau rata,masak dengan api kecil.Kacau hingga inti 3/4 kering (sedikit lembap intinya).Tutup api,ketepikan..
  2. Masak air dalam periuk (masak hingga menggelegak)..
  3. Sementara air menggelegak siapkan adunan tepung pulutnya..
  4. Tuang air sedikit demi sedikit ke dalam tepung pulut,gaul dan uli.Berhenti bila adunan doh menjadi licin dan tidak melekat di tangan..
  5. Bahagikan doh kepada 3 bahagian.Satu dibiarkan warna asal.Satu adunan digaul bersama setitik pewarna kuning,satu lagi dengan setitik pewarna merah..
  6. Bentukkan setiap adunan berasingan.Bulatkan adunan,gunakan hujung ibu jari dan jari telunjuk untuk menekan dan kemekkan di bahagian tengahnya..
  7. Masukkan ke dalam periuk air menggelegak tadi,masak hingga adunan timbul di permukaan air.Angkat dan letakkan di dalam bekas berisi air supaya tidak melekat.Buat sampai habis..
  8. Toskan airnya,masukkan adunan tepung pulut ke dalam inti kelapa tadi.Gaul hingga bersalut rata.Siap untuk dihidangkan dan dinikmati..

Sangat mudah disediakan dan sesuai untuk hidangan minum petang keluarga. Melayan kuih traditional berasaskan tepung pulut dua hari ni, menghabiskan tepung pulut. Ia dipercayai diberi panggilan " puteri mandi " kerana prosesnya yang persis seperti seorang puteri yang dimandikan dengan air panas , serta ditambah dengan curahan air gula melaka dan juga Kuih kegemaran ramai hingga kini. Jom semak resipi perkongsian Farisha Sofea ini. Jembutnya tumbuh mulai dari bahaw pusar hingga ke lubang anuspun ditumbuhi oleh bulu hitam halus.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Kepek Hidung(Puteri Mandi) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!