Home

Resepi Nasi tomato ayam lebanon Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi tomato ayam lebanon di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi tomato ayam lebanon yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. It's a nasi ayam done with a twist - one that uses Middle Eastern spices, but cooked to suit the Singaporean Malay palate. Kombinasi nasi enak dengan lauk ayam berkuah likat yang istimewa buat seisi keluarga. Nasi Tomato & Ayam Masak Merah LIVE #jommasakngankakzaidah.

Nasi tomato ayam lebanon - velavinkabakery.com Kredit foto: Nur Sakinah (Gambar nasi bukan menggunakan resepi dibawah). Nasi tomato sememangnya sinonim dan menjadi menu kegemaran rakyat tempatan yang dipasangkan dengan ayam masak merah. Menu ini biasanya tidak selalu disediakan.

23 Ingredients of Resepi Nasi tomato ayam lebanon

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi tomato ayam lebanon ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 23 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan perapan ayam.
  2. Sedia 2 kg - ayam dipotong kecil.
  3. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kayu manis.
  4. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 1 - sudu kecil serbuk buah pala.
  6. Sedia 2 - sudu kecil serbuk lada hitam.
  7. Sedia 1 - sudu besar all spice.
  8. Sedia 1 - sudu besar serbuk paprika atau serbuk cili.
  9. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  10. Sedia 1/3 cawan - Minyak masak.
  11. Sedia - Bahan2 utk tumisan.
  12. Sedia 50 gm - butter.
  13. Sedia 80 gm - kacang gajus(dibakar terlebih dahulu).
  14. Sedia 3 - biji bawang besar.
  15. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  16. Sedia 6 - biji buah pelaga.
  17. Sedia 2 helai - daun salam(klu xde pun xpe).
  18. Sedia 2 - sudu besar tomato puri.
  19. Sedia 2 - biji buah tomato dicincang halus.
  20. Sedia 1 liter - stok ayam (air rebusan ayam).
  21. Sedia 3 helai - saun ketumbar (dihiris).
  22. Sedia 1/4 cawan - kismis.
  23. Sedia 4 cawan - Beras Basmathi.

Nasi tomato ni salah satu nasi kegemaran anak saya sebab nasi ni ada warna. Selalunya dia memang suka makan nasi ni semata je tanpa lauk Nasi tomato ni selalunya sedap di makan dengan ayam masak merah dan juga acar mentah. Kalau nak buat ayam masak merah yang mudah boleh. Nasi Tomato is a favorite dish of many because it is delicious and can be eaten with Ayam Masak Merah and Acar Jelatah.

5 Instructions Nasi tomato ayam lebanon

Dah ada 23 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi tomato ayam lebanon pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Masukkan semua bahan perapan ayam, gaul dan perap ayam selama 1 jam.
  2. Masukkan butter dan 3 sudu minyak masak. Tumis bawang merah dan biji pelaga serta kayu manis dan daun salam sehingga keperang perangan. Kemudian masukkan ayam perapan masak sehingga empuk.
  3. Masukkan air dan stok ayam, didihkan, kalau xde air rebusan ayam, boleh jg guna air kosong 1 liter dan masukkan 1 kiub pati ayam utk jadikan stok ayam, kemudian masukkan puree tomato, tomato cincang dan kismis.
  4. Masukkan garam dan perisakan mengikut rasa, kemudian masukkan beras basmathi, gaul sebati, pastikan sukatan air yg cukup utk nasi, tutup periuk dan masak dgn api yg perlahan.
  5. Setelah siap bolehla dihias dgn daun ketumbar dan ditabur kacang gajus.

Let's try Nasi Tomato recipe is easy and delicious. Kalau buat nasi tomato, pasangannya dah tentulah ayam masak merah kan. Ia telah disuntign dan diterbitkan semula dengan kebenaran. Masukkan bahan yang dah dikisar halus. " Resepi Nasi Lain Yang Menarik. Selain resepi ayam masak merah, kami juga mempunyai beberapa resepi ayam yang mendapat perkongsian ramai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi tomato ayam lebanon ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!