Home

Cara Memasak Oden Versi Malaysia Sedap 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Oden Versi Malaysia di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Oden Versi Malaysia yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Oden Versi Malaysia - velavinkabakery.com

16 Bahan - Bahan Resepi Oden Versi Malaysia

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Oden Versi Malaysia ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - Pes tomyam mak nyonya.
  2. Sedia 2 - Pes asam pedas adabi.
  3. Sedia 3 tbsp - kuah kacang.
  4. Sedia 1 tbsp - asam jawa.
  5. Sedia 1 - uncang Sup bunjut.
  6. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  7. Sedia - Secubit garam.
  8. Sedia 1 tsp - gula kelapa.
  9. Sedia 1 - pack seafood combo.
  10. Sedia 8 batang - Crab stick.
  11. Sedia 1/4 - cwn cendawan Bunashimeji (optional).
  12. Sedia 1 - ikat sayur kangkung (celur kan).
  13. Sedia 1/2 - pack Keow teow.
  14. Sedia 4 keping - taufu fucuk.
  15. Sedia 5 - ketul nasi impit.
  16. Sedia 1 liter - air panas.

5 Step by Step Oden Versi Malaysia

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Oden Versi Malaysia pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Antara bahan-bahannya. Boleh tambahkan apa saja jenis seafood yang anda suka..
  2. Masukan air dan tambahkan dengan pes asam pedas, pes tomyam, sup bunjut dan pati ayam, asam jawa. Gaulkan.
  3. Masukan kangkung dan fucuk yang telah di celur lalu di balut dengan fucuk. Begitu jugak dengan Keow teow, balut dengan fucuk lalu cucuk dengan lidi satay. Dan masukan semua seafood steamboat dan cendawan kedalam kuah..
  4. Bila suda agak mendidih kecik kan api lalu masuk garam dan gula gaul. Dan siap sedia untuk di nikmati. Makan sekali dengan nasi impit dan cicah kuah kacang 😋.
  5. Selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Oden Versi Malaysia ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!