Home

Cara Membuat Soto Ayam Nasi Impit Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Soto Ayam Nasi Impit di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Soto Ayam Nasi Impit yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Have you tried this chicken soup (soto ayam) for rice cube or rice vermicelli noodles before? Well, try this recipe.it is awesome and tasty until you. Soto ayam is a yellow spicy chicken soup with lontong or nasi himpit or ketupat (all compressed rice that is then cut into small cakes) and/or vermicelli or noodles, it is from Indonesia.

Soto Ayam Nasi Impit - velavinkabakery.com Nasi Impit or compressed rice are often served with dishes such as Gado-Gado, Soto Ayam, Satay, Sayur Lodeh, or with peanut sauce. How To Make Nasi Impit (Compressed Rice). Soto bukan sahaja boleh di makan dengan nasi impit, malahan enak dan sedap di makan bersama mi hoon dan mee kuning.

39 Ingredients of Resepi Soto Ayam Nasi Impit

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Soto Ayam Nasi Impit ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 39 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - ketul dada ayam.
  2. Sedia 12 cawan - air.
  3. Sedia 3-4 - inci halia (dihiris nipis spt batang mancis).
  4. Sedia 7 - biji bawang merah (dihiris nipis).
  5. Sedia 5 ulas - bawang putih (dihiris nipis).
  6. Sedia 1 - sudu besar serbuk rempah sup.
  7. Sedia 3 - tangkai akar daun sup (dicuci bersih).
  8. Sedia 2 - sudu kecil serbuk lada hitam.
  9. Sedia 2 - sudu besar garam (ikut selera masing2 blh dikurang/ditambah).
  10. Sedia 2 - sudu kecil ajinomoto (ikut selera masing2 blh dikurang/ditambah).
  11. Sedia 3 - sudu besar minyak untuk menumis.
  12. Sedia - Sambal kicap.
  13. Sedia 2 - genggam cili padi (dicuci bersih).
  14. Sedia 9 ulas - bawang putih.
  15. Sedia 3 - biji limau kasturi (ambil jus nya).
  16. Sedia 1/2 cawan - kicap masin.
  17. Sedia 2 - sudu besar gula.
  18. Sedia 1 - sudu besar minyak utk menumis.
  19. Sedia - Begedil.
  20. Sedia 700 gm - ubi kentang (dikupas dan dipotong lalu digoreng).
  21. Sedia 200 gm - daging cincang.
  22. Sedia 5 - biji bawang merah (dihiris dan digoreng).
  23. Sedia 5 ulas - bawang putih (dihiris dan digoreng).
  24. Sedia 1 - sudu besar chili flakes (saya takde ttp saya gantikan dgn 3 biji cili padi cincang).
  25. Sedia 1 - sudu kecil serbuk lada hitam.
  26. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  27. Sedia 2 - sudu kecil maggi secukup rasa.
  28. Sedia 3 - tangkai daun sup (dicincang).
  29. Sedia 2 - biji telur (dipukul).
  30. Sedia - Minyak untuk menggoreng.
  31. Sedia - Bahan-bahan lain.
  32. Sedia 2 - paket bihun (direndam dan dicelur dan toskan).
  33. Sedia 10 - paket nasi impit saiz mini (direbus hingga masak).
  34. Sedia 1 - paket tauhu kering (dipatah dan digoreng).
  35. Sedia 2 - paket suun (digoreng).
  36. Sedia 2 cawan - kacang (digoreng).
  37. Sedia Sedikit - daun sup.
  38. Sedia Sedikit - bawang goreng.
  39. Sedia - Taugeh (saya tak letak sebab tak jumpa taugeh yang segar).

Kalau tanya ita semua ita suka. asal namanya soto. Variants Soto ayam is often served with rice, especially local rice cakes such as ketupat, lontong or nasi impit. Soto Ayam disediakan sebagai hidangan untuk jiran kami Dr Roslan dan keluarga serta sahabat Nana, Dr Farirruddin dan Dr Akmal yang singgah beraya. Bolehlah diangkat untuk dihidangkan bersama nasi impit atau mee hoon yang dicelur.

4 Cara - Cara Soto Ayam Nasi Impit

Dah ada 39 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Soto Ayam Nasi Impit pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Utk sup, tumis bawang merah, bawang putih serta halia hingga kekuningan. Masukkan air, serbuk rempah sup, serbuk lada hitam dan akar daun sup. Masukkan dada ayam. Masak hingga ayam lembut. Masukkan garam dan ajinomoto. Tutupkan api dan keluarkan ayam. Carik2kan isi ayam, ketepikan..
  2. Utk sambal kicap, goreng sebentar bawang putih bersama cili padi. Kemudian kisar bersama kicap masin. Campurkan jus limau dan gula. Ketepikan. Sementara itu goreng tauhu kering dan suun. Ketepikan..
  3. Goreng kentang hingga kekuningan. Angkat dan lenyekkan. Campurkan bersama bawang goreng, daun sup, cili cincang,serbuk lada hitam, maggi secukup rasa, garam, daging cincang dan sedikit telur. Kepal2jan dan leperkan sedikit. Panaskan minyak. Celup begedil ke dalam telur dan goreng hingga masak..
  4. Utk menghidang, masukkan sedikit bihun, nasi impit, begedil, taugeh, tuang sup diatas nya, tabur bawang goreng, daun sup, suun goreng, tauhu kering goreng, kacang goreng dan sambal kicap..

Taburkan bahan bahan lain dan juga sedikit Sambal Kicap. Resepi Soto Ayam - Kali ini, saya menyediakan Soto Ayam sebagai hidangan utama hidangan petang untuk Fizi dan keluarga. Bahan bahan Lain : Resepi Soto Ayam. Saya memang suka makan begedil yang biasanya dimakan dengan nasi putih atau diratah begitu sahaja. Soto Daging (Beef Soto) is a Malaysian dish comprising cubes of compressed rice sitting in a richly Recipe for Accompaniments.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Soto Ayam Nasi Impit ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!