Home

Resepi Ketupat Palas dan Rendang Ayam Mudah 19 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ketupat Palas dan Rendang Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ketupat Palas dan Rendang Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hidangan istimewa Ketupat Palas Nona dengan Rendang Ayam boleh dinikmati pada bila-bila masa bersama keluarga tersayang. Anda yang peminat ketupat palas ni mesti tercari-cari ketupat ni bila raya nanti kan. Makan ketupat biasa tu macam takda umphh.

Ketupat Palas dan Rendang Ayam - velavinkabakery.com Citarasanya resep rendang ayam yang lezat dan khas yang berasal dari santan kelapa dan parutan kelapa yang disangrai memang cocok sekali untuk hidangan setiap Cara memasak rendang ayam yang lezat dan nikmat ala rumah makan Padang memang membutuhkan waktu yang tidak sedikit. Ketupat palas atau ketupat pulut ialah ketupat yang menggunakan daun pokok palas sebagai pembungkusnya. Berbeza dengan ketupat daun atau ketupat nasi ialah dari segi bentuk, saiz, penggunaan daun untuk membalut dan beras.

27 Ingredients of Resepi Ketupat Palas dan Rendang Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ketupat Palas dan Rendang Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 27 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ramuan untuk rendang.
  2. Sedia 2 - ekor ayam kampung dipotong kecil.
  3. Sedia 5 batang - serai.
  4. Sedia 3 - labu bawang besar.
  5. Sedia 1 - labu bawang putih.
  6. Sedia 150 g - cili kering direbus.
  7. Sedia 4 - inci halia.
  8. Sedia 2 - inci lengkuas.
  9. Sedia 2 - inci kunyit hidup.
  10. Sedia 2 batang - kayu manis.
  11. Sedia 3 - biji bunga lawang.
  12. Sedia 5 ulas - buah pelaga.
  13. Sedia 1 - sudu kecil jintan manis *.
  14. Sedia 1 - sudu kecil jintan putih *.
  15. Sedia 1 - sudu kecil ketumbar*.
  16. Sedia 1 cawan - kerisik.
  17. Sedia 1 cawan - santan.
  18. Sedia 3 helai - daun kunyit dimayang halus.
  19. Sedia 5 - sudu besar gula.
  20. Sedia - Garam secukup rasa.
  21. Sedia - Minyak untuk menumis.
  22. Sedia - Ramuan untuk ketupat palas.
  23. Sedia 3 - pelepah daun palas.
  24. Sedia 3 kg - beras pulut.
  25. Sedia 1 1/2 kg - santan pekat.
  26. Sedia 1 1/2 liter - air.
  27. Sedia - Garam secukup rasa.

Ini dia bahan dan cara membuat sajian nikmat kari ayam dan ketupat palas yang merupakan makanan khas Malaysia. NOVA.id - Mungkin momen libur Lebaran sebentar lagi akan usai dan beragam momen mengesankan sepanjang Lebaran juga akan beralih seperti hari-hari biasa. Resepi Rendang Ayam yang memang sangat sedap, kuahnya sangat wangi kerana menggunakan bahan-bahan rempah ratus yang segar, dikisar halus Memang ramai yang puji kesedapan rendang ini. Boleh juga dihidangkan bersama ketupat palas atau ketupat nasi pada sambutan hari Raya.

19 Cara Penyediaan Ketupat Palas dan Rendang Ayam

Dah ada 27 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ketupat Palas dan Rendang Ayam pula. Simple saja cuma 19 langkah.

  1. Tumbuk bahan2 bertanda *..
  2. Blend semua bahan..
  3. .
  4. Panaskan minyak, tumis bahan2 yg ditumbuk sampai naik bau..
  5. Masukkan bahan2 yg diblen. Masukkan gula. Masak sampai pecah minyak..
  6. Masukkan ayam. Gaul sampai sebati. Biarkan seketika..
  7. Masukkan santan dan kerisik. Biarkan sampai agak kering..
  8. Mayang daun kunyit, taburkan di atas rendang tadi..
  9. Langkah2 membuat ketupat..
  10. Buka daun palas dan bentukkan seperti ketupat supaya senang utk membalutnya..
  11. Masak santan bersama air dan garam. Air perlu dimasukkan sedikit demi sedikit agar pulut tidak lembik. Biarkan mendidih..
  12. Masukkan beras pulut yg siap dibasuh. Tak perlu direndam. Cukup sekadar dibasuh bersih sahaja. Jika pulut agak keras tambahkan lagi air..
  13. Kacau sehingga pulut separuh masak. Masak sepenuhnyapun tidak mengapa asal tidak lembik..
  14. Balut pulut dengan daun palas..
  15. Setelah siap, masukkan ketupat ke dalam periuk. Masukkan air kira2 setengah drp kandungan ketupat..
  16. Tutup periuk. Rebus ketupat sampai air kering. Atau sehingga keluar satu bunyi kruk krak daripada periuk itu..
  17. Kalau nak senang guna sahaja periuk rice cooker. Masukkan air dan tekan on. Secara automatik ia akan masak seperti kita masak nasi..
  18. .
  19. Selamat mencuba.....

Bila tiba raya, hidangan lemang dan ketupat palas semestinya antara yang wajib ada. Cara membuat rendang padang asli minang rupanya bisa dilakukan sendiri di rumah. Dengan bumbu rendang padang yang mudah didapatkan menjadikan resep rendang padang ini sajian yang otentik sebagai lauk di rumah. Simak yuk, resep selengkapnya di bawah ini. Ketupat palas paling dicari bila raya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ketupat Palas dan Rendang Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!