Home

Resepi Kuah Kacang Dhal Cepat 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kuah Kacang Dhal di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuah Kacang Dhal yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kuah Kacang Dhal - velavinkabakery.com

13 Bahan - Bahan Resepi Kuah Kacang Dhal

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuah Kacang Dhal ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - kacang dhal 200g (rebus dulu ye sampai empuk).
  2. Sedia 4-5 - biji bawang merah dimayang.
  3. Sedia 2 ulas - bawang putih dimayang.
  4. Sedia 5-6 - lada kering dipotong 3 (ikot tahap kepedasan memasing ye).
  5. Sedia daun - kari dalam 2 tangkai bukan 3 helai ok.
  6. Sedia 1 - sudu kecil serbuk lada putih.
  7. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  8. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  9. Sedia 1 - sudu besar serbuk kari ayam/daging (saya guna adabi punye).
  10. Sedia 1 - biji lobak merah dipotong dadu.
  11. Sedia 1 - biji terung panjang dipotong dadu (sy xletak sbb dah habis.).
  12. Sedia 1 - biji ubi kentang dipotong dadu.
  13. Sedia sedikit - ayam dipotong dadu(letak tulang2 kaki ayam pun ok).

8 Cara - Cara Kuah Kacang Dhal

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuah Kacang Dhal pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Sebelum rebus kacang dhal ni kalo boleh rendam la dulu dlm 3 jam camtu nak rendam semalaman pun xde masalah. jimat masa dan jimat gas kat dapur tu. (kite kalo boleh smue bende nak berjimat kan) sementara tunggu kacang dhal empuk kita prepare la dulu bahan2 yang lain.
  2. Ni bahan2 nk masak nanti. prepare siap2 senang.
  3. Panaskan minyak. goreng dulu daun kari dan lada kering sampai naik bau.. masa ni terbersin jgk la. jgn bagi hangit sudah.
  4. Lepas dah naik bau. masukkan plak bawang merah bawang putih sampai layu... baunye harum tau. sy suka.
  5. Serbuk kari kunyit dan lada putih disatukan dalam air sedikit. masak sampai naik bau.
  6. Lepas tu tambah la sedekit air xnak la sampai kering sgt kan. letak la ayam lobak merah dan ubi. kalo nak letak terung tu biar lepas ayam dah masak sebab xnak bagi lembik sgt. kan xbest.. oh ya. ayam ni saya letak sbb nak bagi rasa sbb sy xletak bahan perasa seperti maggi secukup rasa atau ajinimoto. terpulang pada memasing ye kalo suka letak bahan perasa dipersilakan. ikot selera memasing..
  7. Bila dah empuk ubi kentang lobak merah.. letak la kacang dhal yang dah direbus empuk..
  8. Biar mendidik. tambah garam da daaaa.. siap. mudahkan. urmm sedapnya kalo pekena ngn roti puri atau roti canai..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuah Kacang Dhal ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!