Home

Resepi Hati Ayam Masak Kicap Enak 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Hati Ayam Masak Kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Hati Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. This sweet and spicy chicken dish uses a blend of spices along with a combination of dark soy sauces.

Hati Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Cuma apa yang perlu diperhatikan ialah ayam mesti dimasak lama dengan api perlahan supaya rasa ayam sebati dengan sos kicap kita. Ayam masak kicap merupakan resepi paling mudah dan ringkas yang sesuai untuk dimasak oleh sesiapa sahaja yang baru sahaja belajar memasak tetapi menginginkan juadah yang enak dan membuatkan sesiapa sahaja makan bertambah tambah. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka.

14 Ingredients of Resepi Hati Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Hati Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 g - hati ayam.
  2. Sedia 2 - sudu besar bawang kisar.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih ditumbuk.
  4. Sedia 1/2 - inci halia ditumbuk.
  5. Sedia 2 - biji cili api ditumbuk.
  6. Sedia 1 - biji bawang besar dipotong 6.
  7. Sedia 1 - pokok daun bawang.
  8. Sedia 1 - sudu besar sos tiram.
  9. Sedia 2 - sudu besar sos tomato.
  10. Sedia 1 - senduk air rebusan ayam.
  11. Sedia 5 - sudu besar kicap lemak manis.
  12. Sedia 1 sudu teh - garam.
  13. Sedia 1/2 sudu teh - ajinomoto.
  14. Sedia 3 - sudu besar minyak untuk menumis.

Tak perlukan lauk lain Wah dua versi dah siap. Menunggu untuk anda cuba dan putuskan yang mana menjadi pilihan hati. Selamat mencuba resepi ayam masak kicap ini di rumah. Ayam masak kicap ialah hidangan yang paling sinonim dengan rakyat Malaysia.

9 Step by Step Hati Ayam Masak Kicap

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Hati Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Hati ayam dicuci bersih. Buangkan urat darah yang kehitaman. Saya juga rendamkan sebentar dengan garam kasar. Selepas 15 minit, bersihkan, dan toskan. Kemudian rebuskan hati ayam..
  2. Apabila hati ayam sudah masak, angkat dan ketepikan..
  3. Tumbuk bawang putih, halia dan cili..
  4. Panaskan minyak, tumiskan bawang kisar dan bahan tumbuk tadi..
  5. Masukkan sos tiram, sos tomato, garam dan ajinomoto..
  6. Kemudian tuangkan kicap lemak manis..
  7. Masukkan sedikit air rebusan ayam..
  8. Masukkan hati ayam serta bawang dan daun bawang..
  9. Gaul kan sebati. Tak perlu gaul lama kerana hati ayam sudah masak. Kemudian siap boleh lah dihidang..

Ada ratusan menu yang berasaskan kicap yang telah diolah resepinya. Walaubagaimanapun, ayam masak kicap yang sememangnya ringkas dan mudah tetap mengungguli menu kegemaran orang Malaysia. Ayam Masak Kicap Dan Kentang Yang Sedap Menjilat Jari. Resep Ayam Kecap Spesial Resep masakan ayam yang lezat dengan bumbu kecap bisa digoreng, panggang, bakar dan bumbu semur kecap ala resturan yang bikin nambah dan ketagihan. Ayam Masak Kicap Berkuah Wehh Bilaanurmasak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Hati Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!