Home

Resepi Ayam sambal hijau Enak 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam sambal hijau di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam sambal hijau yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Menu sambal hijau ini sangat sesuai dimasak dengan ayam, ikan bawal, ikan keli ataupun ikan bilis. Jadi, hari ini saya ingin berkongsi Resepi Ayam Masak Sambal Hijau yang telah terbukti sedap. Rahasia Cara Membuat Resep Ayam Sambal Ijo Lado Mudo Khas Padang Yang Enak, Pedas dan Empuk.

Ayam sambal hijau - velavinkabakery.com Apalagi, jika sambal yang disajikan dimakan bersama nasi putih hangat dan lauk ayam atau ikan dengan bumbu gurih serta. Sambal ijo atau sambal lado mudo termasuk salah satu jenis sambal paling populer di Indonesia. Dinamakan demikian karena warna hijau datang dari gerusan paduan cabai hijau dan cabai rawit.

14 Ingredients of Resepi Ayam sambal hijau

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam sambal hijau ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Sebelah ayam yg da siap dipotong.
  2. Sedia 5 - tangkai cili padi hijau.
  3. Sedia 3 - biji Bawang putih.
  4. Sedia 1 - biji Bawang holand.
  5. Sedia 3 - biji Bawang merah.
  6. Sedia - Belacan.
  7. Sedia - Sos tiram.
  8. Sedia - Serai.
  9. Sedia Daun - limau purut.
  10. Sedia - Serbuk perasa maggie.
  11. Sedia - Gula.
  12. Sedia - Garam.
  13. Sedia - Kunyit.
  14. Sedia - Minyam.

Warna hijau sambal berasal dari bahan yang digunakan. Seperti cabe hijau, tomat hijau, dan lain-lain. Rasa sambal hijau ini sama seperti sambal pada umumnya, yakni dominan rasa pedas. Anda bisa menggunakan sambal terasi, sambal hijau, sambal matah, dan berbagai Tidak terkecuali hidangan pada ayam bakar kecap ini.

5 Cara Memasak Ayam sambal hijau

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam sambal hijau pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Mula2 kita goreng ayam separuh masak.. Da nampak mcm da nak masak sikit tu kita angkat la ea...
  2. Blend bawang merah, putih, holand separuh, belacan dan cili.. Masukkan sedikit air dlm blender dan blend sehingga hancur semua bahan.
  3. Masukkan bahan yg sudah di blend ke dalam kuali.. Serai tu ketuk2 je sikit.. Masak sehingga garing.. Lepas tu masukkan sos tiram, sedikit air, gula garam daun limau purut dan perasa...
  4. Masukkan ayam yg da di goreng tadi ke dalam bahan yg di masak.. Sebelum angkat tu uolss rasa2 la dlu kan..ape yg perlu di tambah boleh di tambah.. Da nak masak uolss hiaskan sedikit dgn bawang holand.
  5. Doneee.. Jemput makan semua.

Ada berbagai jenis sambal yang bisa kamu sandingkan. Untuk membuat sambal hijau, haluskan cabai rawit, cabai hijau besar, bawang merah, bawang putih, dan garam di cobek. Tuang setengah sendok teh minyak panas bekas menggoreng ayam. Kalau berbicara tentang sambal, sambal bawang dan sambal tomat mungkin Resep sambal hijau ini memang cocok jika disajikan dengan lauk seperti ayam atau ikan. Terdapat pelbagai jenis sambal seperti sambal belacan, sambal hitam, sambal jawa, sambal hijau Kebiasaannya sambal yang sering disediakan adalah sambal belacan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam sambal hijau ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!