Home

Resepi Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam Cepat 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. 'Kuih Koci' is a sweet dumpling using glutinous rice flour and stuffed with grated coconut sweetened using palm sugar. This kuih koci recipe is a variation. cara mudah buat kuih koci pulut hitam. Kuih koci, kuih koci keladi, kuih koci recipe, kuih koci labu resepi, kuih koci black glutinous rice, Amy Munirah: Cara Membuat Kuih Koci Pulut Hitam Bersantan via leowills.blogspot.com.

Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam - velavinkabakery.com Kuih koci pulut hitam in the house # resepi warisan #yang tiada bandingan #sukar dicari # dan. Teringin nak cuba buat Kuih Koci Pulut Hitam yang sedap? Resipi yang dikongsi ini antara yang paling senang dan sangat berbaloi untuk dicuba.

18 Bahan - Bahan Resepi Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 350 g - tepung pulut hitam.
  3. Sedia 100 g - gula.
  4. Sedia 1/2 - s/t garam.
  5. Sedia 200 ml - santan (suam).
  6. Sedia 1 - s/b minyak masak.
  7. Sedia - Bahan inti.
  8. Sedia 1 - biji kelapa parut (nk sedap pilih yang x telalu tua ye).
  9. Sedia 1 - ketul gula Melaka.
  10. Sedia 1/2 cawan - gula pasir (nak manis bole bubuh lebih).
  11. Sedia 2 helai - daun pandan, disimpul.
  12. Sedia 1 cawan - air.
  13. Sedia 2 - s/b tepung gandum.
  14. Sedia - Adunan Putih.(campur semua bahan dan gaul rata).
  15. Sedia 50 g - tepung beras.
  16. Sedia 1/2 - s/t garam.
  17. Sedia 1 - s/t gula.
  18. Sedia 300 ml - santan.

Ambil doh dan letak inti yang telah dibulat-bulatkan. Kuih Koci Pulut Hitam antara kuih melayu yg digemari ramai. Kena yg sedap, mkn dua tiga biji pun tak cukup. Bg anda yg suka kuih ni dan nak belajar cara-cara buatnya.

4 Cara Memasak Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. ~Inti..~ -masak gula melaka, gula putih bersama air hingga larut.. kemudian tapis..masukkan kelapa jg daun pandan.... masak hingga hampir kering..masukkan tepung gandum... kacau hingga sebati...bila dh kering bole la diangkat...sejukkan dl....
  2. ~Tepung~ -campurkan tepung pulut, kentang, gula dan garam...gaul -kemudian masukkan santan suam kedalam adunan sedikit demi sedikit sambil terus menguli.. (jgn tuang semua tau.. cukup adunan lembut dan dan bole dibentuk...mmg melekat skit kt tgn..) masukkan minyak uli lagi...
  3. ~Cara membuatnya~ -bulat2kan adunan dan leperkan sedikit. masukkan inti dan ttpngan kemas..bulat2kan dan kita buat hingga habis cm tu ye.. letak dl kt dlm talam..hihihi.. sediakan acuan.. sapukan sedikit minyak... tuangkan adunan putih sedikit kedalam acuan dan kemudian bbh sebiji adunan pulut hitam kedalam nya... kemudian bole la dikukus... kukus selama 10 @ hingga masak.....
  4. Siap **SELAMAT MENCUBA... - -.

Jom lihat resipi perkongsian saudari Izza Howzin di bawah ini. Nampak sedap dan berbaloi utk dicuba. Kuih koci ini dohnya boleh dipelbagaikan. Buat santan terlebih dahulu. pulut serundeng (glutinous rice with spiced grated coconut). A very delicious tray of Kueh Koci was catered in for Momsie's grand birthday a few months back.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Bugis @ Koci Pulut Hitam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!