Home

Resepi Kek Puding Karamel Pelangi Cepat 14 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kek Puding Karamel Pelangi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Puding Karamel Pelangi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kek Puding Karamel Pelangi - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Kek Puding Karamel Pelangi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Puding Karamel Pelangi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Karamel.
  2. Sedia 3 - sudu besar gula.
  3. Sedia - Puding.
  4. Sedia 6 - sudu besar gula.
  5. Sedia 1 sudu teh - esen vanilla.
  6. Sedia 1 tin - susu sejat.
  7. Sedia 4 - biji telor saiz D.
  8. Sedia - Kek.
  9. Sedia 6 - biji telur saiz D.
  10. Sedia 1 sudu teh - esen vanilla.
  11. Sedia 40 ml - - minyak masak.
  12. Sedia 100 gram - Tepung naik sendiri.
  13. Sedia 50 ml - susu sejat.
  14. Sedia 120 gram - Gula.

6 Cara Penyediaan Kek Puding Karamel Pelangi

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Puding Karamel Pelangi pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Untuk karamel. Cairkan gula didalam loyang je.sambil2 kacau sikit2. Dah cair ratakan dan ketepikan.
  2. Untuk puding pulak, campur semua bahan dan kacau dengan whisk je.. Pakai senduk pun boleh. Ketepikan..
  3. Untuk kek. Asingkan telur putih dan kuning. Selepas itu, mixer telur putih sehingga gebu. Lepas tu campurkan dgn gula 70gram.. Kacau sampai gebu gebas dan x jatuh walaupun diterbalikkan ketepikan seketika..
  4. Sambungan buat kek. Kuning telur dicampur dgn gula 30 gram, esen vanila, minyak, susu cair. Kacau dgn whisk je sampai sebati.. Dah sebati campurkan dengan telur putih yg dah kembang tadi. Kaup dengan senduk je. Selepas itu asingkan ikut brape kaler yang nak buat..
  5. Nanti letak je adunan kek atas puding. Adunan tu akan terapung je. Letak 4 sudu besar setiap warna. Selang selikan warna bagi menarik..
  6. Bakar dengan oven selama 1 jam @165°.dengan kaedah steam bath. Kira letak loyang adunan kek didalam loyang yang ada air biasa masa nak bakar tu. Tunggu sejuk baru potong yer.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Puding Karamel Pelangi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!