Home

Cara Memasak Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 Sedap 9 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi goreng kerabu thai recipe. (bahasa melayu) bahan-bahan . Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai.

Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 - velavinkabakery.com Nasi tim ayam, sajian bergizi dan lezat untuk berbagai suasana. Resep Nasi Tim Ayam, Menu Sehat yang Penuh Energi. Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit.

36 Ingredients of Resepi Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 36 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Lauk Ayam:.
  2. Sedia 1 - ekor ayam.
  3. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 5-6 ulas - bawang merah.
  5. Sedia - Bahan perap:.
  6. Sedia 1 - sudu besar sos tiram.
  7. Sedia 1-2 - sudu besar kicap cair.
  8. Sedia 1 - sudu besar kicap manis.
  9. Sedia 1-2 - sudu besar madu.
  10. Sedia 1 - sudu besar minyak bijan.
  11. Sedia - Nasi Ayam:.
  12. Sedia 2 - sudu besar mentega - tak guna.
  13. Sedia - Ketulan lemak ayam - panaskan dan ambil minyak ayam - saya tambah.
  14. Sedia 5 ulas - bawang merah - tumbuk.
  15. Sedia 3 ulas - bawang putih - tumbuk.
  16. Sedia 2 - inci halia - tumbuk.
  17. Sedia 2 helai - daun pandan.
  18. Sedia 1 helai - daun salam (bay leave).
  19. Sedia 1/4 cawan - susu full cream.
  20. Sedia 1/2-1 - kiub serbuk pati ayam.
  21. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  22. Sedia - Secubit gula.
  23. Sedia - Rempah penumis - 3 bunga lawang, 4 buah pelaga,2 kulit kayu manis.
  24. Sedia - Kicap nasi ayam:.
  25. Sedia - Kuah kicap perapan ayam di atas.
  26. Sedia - Kicap manis cap kipas udang.
  27. Sedia - Sos air lada/ sambal.
  28. Sedia Sedikit - garam.
  29. Sedia - Air rebusan ayam.
  30. Sedia 5-7 - biji cili besar (Kalau suka pedas boleh letak cili padi / cili api merah).
  31. Sedia - Gula secukupnya.
  32. Sedia - Gula kabung sedikit.
  33. Sedia - Garam.
  34. Sedia 5 ulas - bwg putih.
  35. Sedia - Limau nipis agak-agak masam (Kalau tak ada boleh ganti dengan cuka).
  36. Sedia - Sos cili 4-5 sudu.

Nasi tim ayam, sajian bergizi dan lezat untuk berbagai. Lihat juga resep Nasi Tim Ayam Jamur enak lainnya. Menu simple nasi tim ayam jamur. Contact Nasi Ayam Madu Cinta Sayang on Messenger.

9 Cara Memasak Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17

Dah ada 36 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Kisar halia dan bawang putih dan bawang merah. Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit. Ini cuma anggaran. Kalau belum cukup kerana saiz ayam besar, boleh tambah..
  2. Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahankan api sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan bahan perap seketika. Lumur rata dan gantungkan ayam sekurang kurangnya satu jam..
  3. Goreng ayam secara deep fry atau di dalam periuk yang dalam sehingga minyak menenggelami ayam. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah mengangkatnya setelah masak. Setelah ayam masak angkat dan gantung untuk toskan minyak. Potong ayam dan hidang..
  4. Nasi : Basuh beras wangi, tos dan masukkan ke dalam rice cooker. Di dalam kuali masukkan mentega (saya guna minyak ayam), tumis bawang putih, bawang merah dan halia yang telah ditumbuk, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis, daun pandan dan daun salam..
  5. Setelah naik bau masukkan separuh daripada air rebusan ayam tadi, susu full cream, garam, serbuk pati ayam dan secubit gula..
  6. Setelah naik bau masukkan separuh daripada air rebusan ayam tadi, susu full cream, garam, serbuk pati ayam dan secubit gula..
  7. Biarkan mendidih dan tutup api. Tuang ke dalam beras tadi jika air tidak cukup tambah air biasa dan masak seperti biasa. Sukatan air ikut sukatan untuk jenis beras masing masing. Setelah nasi masak, tabur bawang goreng dan daun bawang atau daun sup dan hidang..
  8. Kicap nasi ayam: Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang..
  9. Sos air lada: Caranya, blenderkan semua bahan dan masak atas api sampai pekat. Kalau suka yang cair, masak sampai mendidih saja lepas tu boleh tutup api..

Macam biasa kita.ada Cod Nasi Ayam. Sepiring nasi Mandhi biasanya terdiri dari nasi berbumbu dengan daging kambing atau ayam yang disajikan di atas nasi. Sebagai pelengkap, Nasi Mandhi disajikan dengan acar zalat yang terbuat dari potongan timun, buah nanas, bawang merah, serta bawang putih. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang banyak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Nenda Sayang #phopbylinimohd #batch17 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!