Home

Resepi Rendang Ayam Cili Padi Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Rendang Ayam Cili Padi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang Ayam Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. If you never subscribe yet pls subscribe my channel now for more. Rendang ayam cili padi atau api merupakan antara juadah yang biasanya dihidangkan pada Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Jika anda sudah bosan dengan versi rendang yang biasa anda sediakan, anda boleh mencuba resepi ini untuk mendapatkan kelainan.

Rendang Ayam Cili Padi - velavinkabakery.com Resepi rendang ayam cili api yang telah mendapat perkongsian ramai. Sila baca dan cuba resepi ini. Rendang ayam ni banyak sudah macamnya, ada resepi rendang ayam tok, resepi rendang ayam kelantan, rendang ayam perak, rendang ayam cili padi Assalamualaikum.

13 Ingredients of Resepi Rendang Ayam Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang Ayam Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia 1 kotak - santan.
  3. Sedia 5 batang - serai.
  4. Sedia 7 - biji bawang kecil.
  5. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  6. Sedia - Sehelai daun kunyit.
  7. Sedia 2 helai - daun limau purut-koyak2kan saja.
  8. Sedia 20 batang - Cili padi (kalau nak lagi pedas tambah lagi).
  9. Sedia 1 - inci halia.
  10. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  11. Sedia 1 - inci lengkuas.
  12. Sedia 2 sudu teh - garam.
  13. Sedia 1 cawan - minyak masak.

Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. CARA MEMASAK: Panaskan Minyak Masak SAJI dalam kuali dan tumis bahan kisar hingga wangi. Citarasanya resep rendang ayam yang lezat dan khas yang berasal dari santan kelapa dan parutan kelapa yang disangrai memang cocok sekali untuk hidangan setiap saat.

5 Step by Step Rendang Ayam Cili Padi

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang Ayam Cili Padi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Cili api, kunyit, halia, 2 batang serai, 3 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih - blend hancur..
  2. 2 batang serai, daun kunyit, bawang merah, bawang putih yg lebih tadi hiris halus. Ketuk lengkuas dan serai yg lagi sebatang..
  3. Panaskan 1 cawan minyak masak. Tumis bahan-bahan yang dihiris, bersama lengkuas dan serai yg diketuk tadi (kecuali kunyit dan daun limau). Bila bahan2 tu dah naik bau, dah pecah minyak masukkan ayam. Kecutkan ayam bersama bahan2 tu, tambah air 1 cawan. Masukkan garam.
  4. Masykkan santan. Kacau-kacaukan hingga sebati. Tambah air 2 cawan. Masak hingga hampir kering..
  5. Masukkan daun kunyit dan daun limau purut. Gaul-gaul dan biarkan hingga kuah kering sikit. (Ikut kalau suka basah/berkuah-saya suka berkuah nak makan dengan nasi impit). Tutup api dan hidangkan..

Apalagi kalau untuk lauk teman makan nasi hampir disetiap waktu, makan pagi, siang ataupun makan malam. Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam kecut. RESEP RENDANG AYAM - Rendang merupakan salah satu makanan khas Padang yang kelezatannya sudah diakui oleh para pecinta kuliner dunia. Bahkan, kelezatan makanan ini menduduki peringkat pertama di dunia mengalahkan makanan-makanan dari negara lainnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang Ayam Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!