Home

Resepi Sup Barli Ayam Enak 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Sup Barli Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup Barli Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi sup ayam barli yang sedap dan berkhasiat. Sup herbal ayam ini berguna utk memulihkan stamina setelah sakit atau untuk meningkatkan imun tubuh. ayam dapat diganti dengan ayam kampung supaya hasil. Cara membuat sup ayam sangat mudah dan praktis.

Sup Barli Ayam - velavinkabakery.com Lihat juga resep Sup ayam kampung, Sop Ayam enak lainnya. Sup-sup ini sangat mudah dibuat, menggunakan bahan-bahan semulajadi, dan sangat healthy untuk yang sedang berdiet ;D. Gak cuma sup ayam, Indonesia memiliki banyak varian sup yang menggugah selera.

13 Bahan - Bahan Resepi Sup Barli Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup Barli Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 keping - dada ayam (dipotong dadu).
  2. Sedia 1/2 cawan - barli.
  3. Sedia 1 - biji bawang merah (dihiris halus).
  4. Sedia 1 - biji bawang putih (dihiris halus).
  5. Sedia 1 - inci halia (dihiris halus).
  6. Sedia 2 - biji cili padi (ditumbuk kasar).
  7. Sedia 1 - pokok sawi pak choy (dipotong besar).
  8. Sedia 1/2 - sudu besar lada hitam.
  9. Sedia 1 sudu teh - garam bukit.
  10. Sedia 2 - sudu besar olive oil.
  11. Sedia 1 cawan - air (untuk kuah).
  12. Sedia 1 - tangkai daun bawang (dipotong).
  13. Sedia 10 gm - suhoon.

Beberapa resep sup di bawah ini bisa kamu coba bikin di rumah biar badan selalu bugar. Sup ayam adalah makanan yang lezat, sehat dan mudah disiapkan entah jika Anda tengah Cara Membuat Sup Ayam. Tim penyunting dan peneliti terlatih wikiHow. Aneka Resep Sop Ayam Enak dan Rahasia Cara Membuat Bumbu Sup Ayam Pak Min, Klaten, Bening, Pecok dan Bumbu Rempah Padang.

5 Cara Memasak Sup Barli Ayam

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup Barli Ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Barli direbus sehingga kembang. Manakala suhoon dicelur seketika. Angkat dan toskan kedua-duanya..
  2. Bawang merah, halia dan lada hitam ditumis dengan olive oil sehingga naik bau..
  3. Masukkan ayam, barli dan air. Masak sehingga mendidih..
  4. Masukkan sawi dan cili padi. Perasakan dengan garam dan lada hitam. Kacau sebati. Tutup api..
  5. Suhoon diletakkan ke dalam mangkuk dan sup barli ayam dituangkan ke atas permukaan suhoon. Tabur daun bawang. Siap untuk dihidang. (sup barli ayam ini boleh juga dinikmati dengan "Sambal Sihat", resipi boleh didapati di bahagian carian resipi) Selamat mencuba..

Resep sup ayam bening ini takkan pernah salah disajikan sebagai menu andalan setiap minggu. Yuk, coba resep sayuran yang nggak membosankan ini! Bihun sup ni boleh di masak menggunakan ayam, daging dan tulang tapi untuk cara yang paling ringkas dan mudah elok di masak bihun sup ayam je. Yelah, ayam ni kan cepat untuk di masak. Bakso ayam dalam kuah gurih akan menggugah selera makannya lagi, lho.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup Barli Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!