Home

Cara Memasak Kurma ayam bujang Mudah 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kurma ayam bujang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kurma ayam bujang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kali ini Fendi akan menunjukkan cara untuk memasak Kurma Ayam! Resepi Kurma Ayam Simple Ramai yang menyangka memasak Kurma Ayam ini susah dah remeh. Sebenarnya ia lebih mudah dari yang disangkakan.

Kurma ayam bujang - velavinkabakery.com Bahan bahan Kacau rata dan biarkan sehingga ayam kecut dan naik minyak. Masukkan santan dan air secukupnya. 'Dasar atok nafsu binatang!' - Video lelaki tua 'ratah' ayam betina. Kurma adalah jenis buah yang bisa tumbuh kapan saja sepanjang tahun.

19 Ingredients of Resepi Kurma ayam bujang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kurma ayam bujang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Kisar.
  2. Sedia 1/2 - biji bawang merah.
  3. Sedia 3 - biji bawang putih.
  4. Sedia 1 cm - halia.
  5. Sedia 5 - biji cili api.
  6. Sedia - Kuah.
  7. Sedia 1 - btg serai dititik.
  8. Sedia - Rempah 3 sekawan.
  9. Sedia 2 - sudu besar serbuk kurma.
  10. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  11. Sedia 6 - ketul ayam.
  12. Sedia 2 - biji kentang.
  13. Sedia 1/2 - biji lobak merah.
  14. Sedia 150 ml - santan.
  15. Sedia 1 - biji bawang holland (potong 4).
  16. Sedia 1 - biji tomato (potong 4).
  17. Sedia 1 - biji cili merah besar.
  18. Sedia - Garam.
  19. Sedia 2 - tangkai daun kari.

Namun umumnya, buah ini sering dipanen pada musim gugur atau awal musim dingin di negara. Budidaya tanaman kurma bisa menjadi salah satu peluang usaha yang menjanjikan. Tanaman kurma memiliki nama latin Phoenix dactylifera dengan jenis pohon palem-paleman. Artikel ini ditulis bertujuan membantu para suri rumah dan orang bujang di sana memasak ayam di rumah.

6 Step by Step Kurma ayam bujang

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kurma ayam bujang pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Tumis bahan kisar, rempah 3 sekawan, dan serai sehingga naik bau. (Serai itk naik bau, xpyh pon xpe).
  2. Masukkan rempah kurma dan daun kari dan tumis sehingga naik minyak (naik minyak bermaksud, bila minyak tu dah timbul kat atas bila tumis; mcm dlm gambar).
  3. Masukkan air, ayam, kentang, lobak merah. Masak smpai mendidih.
  4. Then masukkan santan, garam, gula dan perasa, tumis sampai pecah santan. (Guna api kecil baru pecah santan dengan cantik).
  5. Tips : pecah minyak banyak kali lagi sedap.
  6. Then dah cukup segalanya, masukkan bawang dan tomato. Tunggu dlm 3-5 minit. Tutup api dan hidang.

Pasti ramai yang ingin menghasilkan makanan masakan ayam yang mudah dan cepat di. Satu dari banyak foto stok gratis yang menakjubkan dari Pexels. Ini foto tentang paruh, ternak, tidak jelas. RASA kongsikan menu Kurma Ayam yang mudah dan ringkas perkongsian Puan Mariana Zainal. Bagi yang baru nak belajar masak pun boleh cuba resipi ni.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kurma ayam bujang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!