Home

Cara Memasak Ayam Percik Kelantan Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Percik Kelantan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Kelantan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakan lah. Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah.

Ayam Percik Kelantan - velavinkabakery.com Saya masih ingat antara ayam percik yg sedap ialah ayam percik yg dijual Cik gu Asmat di pasar Ramadhan suatu ketika dulu. Senang je nak buat Ayam Percik versi Kelantan ni! Boleh standby untuk menu berbuka puasa korang nanti.

17 Bahan - Bahan Resepi Ayam Percik Kelantan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Kelantan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - ketul ayam bahagian peha penuh.
  2. Sedia 1 - inci halia.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 3 - biji bawang merah.
  5. Sedia - Garam secukup rasa.
  6. Sedia - Bahan Kuah.
  7. Sedia 1 batang - serai.
  8. Sedia 5 - biji bawang merah.
  9. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  10. Sedia 1 - inci lengkuas.
  11. Sedia 200 ml - santan.
  12. Sedia 1 keping - asam keping.
  13. Sedia 5 - tangkai cili kering.
  14. Sedia 5 - biji cili padi.
  15. Sedia - Garam.
  16. Sedia - Gula.
  17. Sedia - Serbuk perasa.

Ayam Percik Yati merupakan tempat makan menarik di Kelantan yang wajib Menu berasaskan percik merupakan masakan istimewa di Kelantan. Cara masak ayam percik versi Kelantan. Ayam tadi dibakar dengan bara api sederhana, sebaik-baiknya menggunakan dapur arang untuk aroma yang lebih sedap. Yati Ayam Percik is an institution for the best ayam percik in Kota Bharu.

6 Instructions Ayam Percik Kelantan

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Kelantan pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Ayam diperap selama 30-40minit.
  2. Panaskan minyak masuk bahan bahan kuah yang telah di blend kecuali asam keping dan santan.
  3. Masukan ayam,masak ayam 1/2 masak dan keluarkan ayam tadi.
  4. Masukan santan,garam dan gula,masak hingga sedikit kering.
  5. Bakar ayam dalam magic pan., Sapukan bahan kuah,bakar sehingga masak.
  6. Siap untuk dihidangkan, kuah yang lebih boleh dituang atas ayam tadi dan siap.

Order a plate of Nasi Kerabu - a plate of blue rice accompanied with raw herbs and salad doused with chilli and fermented sauce. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Ayam Percik is originating from the Northern state of Kelantan, Malaysia.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Kelantan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!