Home

Resepi Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) Enak 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) - velavinkabakery.com

16 Ingredients of Resepi Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 cawan - nasi sejuk.
  2. Sedia 10 cawan - air.
  3. Sedia 1/2 - dada ayam (dipotong kiub).
  4. Sedia 1 - biji keledek (potong dadu).
  5. Sedia 1 - labu bawang putih (dicincang).
  6. Sedia 2 - biji bawang merah*.
  7. Sedia 3 - inci halia*.
  8. Sedia 3 - sudu besar minyak masak.
  9. Sedia 1 - ketul kiub ayam Knorr.
  10. Sedia 2 - sudu kecil garam.
  11. Sedia - Bahan sampingan.
  12. Sedia 1 - genggam ikan bilis goreng.
  13. Sedia 2 - genggam kacang goreng.
  14. Sedia 2 - biji telur masin (saya takde dan gantikan dgn telur rebus).
  15. Sedia Daun - ketumbar/daun bawang.
  16. Sedia - Cili padi ikut selera masing2 (dicincang)+kicap masin.

3 Cara Membuat Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk)

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Panaskan myk dan goreng bwg putih hgga kekuningan. Angkat dan ketepikan. Gunakan lebihan myk yg sama, tumis bhn yg ditumbuk yg bertanda * hgga naik bau. Masukkan ayam dan kacau sebentar..
  2. Masukkan 6 cawan air dan masukkan nasi dan keledek. Masak hgga nasi empuk dan lembut. Masukkan kiub ayam Knorr dan garam(ikut selera masing2 jika kurang blh ditambah lg).Jika pekat tambah lagi 2 cawan air dan kacau. Sentiasa dikacau kalau nasi hampir pekat kerana bimbang akan hangit. Masukkan lagi 2 cawan air dan kecilkan api dan renggangkan tudung periuk..
  3. Bila bubur nasi hampir pekat tutupkan api krn apabila sejuk ianya akan jadi pekat. Sesetengah org ada yg suka bubur tu cair sedikit dan ada yg suka pekat, terpulang pd selera masing2. Blh la dihidang dgn bhn2 sampingan. Saya jg suka jika ada lobak jeruk dlm tin. Oleh krn takde, guna saja bhn2 yg ada di dapur..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi Mesra (Nasi Sejuk) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!