Home

Resepi Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 Cepat 17 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 - velavinkabakery.com

17 Ingredients of Resepi Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 cawan - beras.
  2. Sedia 6 cawan - air.
  3. Sedia 2 - hiris halia (penting untuk memberi aroma bubur nasi).
  4. Sedia 1 keping - dada ayam (potong dadu).
  5. Sedia 1/3 batang - lobak merah (hiris memanjang).
  6. Sedia 7-10 - ekor udang (optinal).
  7. Sedia 1 - sudu besar Maggie cukup rasa.
  8. Sedia - Bahan sampingan.
  9. Sedia - ikan bilis (goreng rangup).
  10. Sedia - kacang tanah (goreng hingga masak).
  11. Sedia - telur masin (rebus hingga masak).
  12. Sedia - kicap cair.
  13. Sedia - cili merah(hiris).
  14. Sedia daun - bawang (hiris).
  15. Sedia - bawang goreng.
  16. Sedia - serbuk lada sulah @ serbuk lada hitam (fuhhhh sedap).
  17. Sedia - Halia muda (hiris halus)- yang ni cari tadi tak jumpa.

8 Cara Penyediaan Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Bersihkan beras dan masak dengan air hingga beras kembang jadi nasi lembik dengan api kecil..
  2. Masukkan hirisan daging ayam.. kacau rata.
  3. Masukkan hirisan halia. Ni penting untuk bagi aroma wangi dan rasa bubur nasi kita...
  4. Masukkan maggie cukup rasa...
  5. Masukkan lobak merah juga udang. Jangan masak lama ye.. kalau boleh kita tak nak lobak merah jadi lembut biar rangup-rangup baru sedap...
  6. Siap...
  7. Bubur nasi Aznie suka makan dengan hirisan halia muda. sedap tau. cina yang selalu makan macam ni.. ni pun dulu kawan Aznie yang ajar.. tapi tak jumpa pagi ni.. sedih.
  8. Boleh la kita hidangkan bubur nasi kita dengan bahan pelengkap.. serius sedap walau pun simple je😋😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi Omak Ooo Omak😋 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!