Home

Resepi Bubur Nasi @ Nasi Air Klate Enak 25 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bubur Nasi @ Nasi Air Klate di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Nasi @ Nasi Air Klate yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bubur Nasi @ Nasi Air Klate - velavinkabakery.com

25 Bahan - Bahan Resepi Bubur Nasi @ Nasi Air Klate

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Nasi @ Nasi Air Klate ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 25 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Nasi.
  2. Sedia 2 cawan - beras.
  3. Sedia 6 cawan - air.
  4. Sedia - Sup Tulang.
  5. Sedia 2 liter - air (kalo nk lebih sup lebihkan air).
  6. Sedia 500 gm - daging lembu.
  7. Sedia 1 kg - tulang lembu.
  8. Sedia 2 - pek Rempah sup tulang bunjut.
  9. Sedia 2 - inci halia ketuk @ hiris halus.
  10. Sedia - Beberapa tangkai akar ketumbar.
  11. Sedia 2 - kiub pati ayam.
  12. Sedia 1 - senduk sos ikan.
  13. Sedia 1 - senduk kicap pekat (kalo x suka hitam bole kurangkan).
  14. Sedia - Bahan Aksesori (optional).
  15. Sedia - Kacang tumbuk.
  16. Sedia - Lobak masin.
  17. Sedia - Serbuk cili.
  18. Sedia - Ikan bilis.
  19. Sedia - Daging rebus yg dipotong kecil.
  20. Sedia Daun - ketumbar.
  21. Sedia - Bawang goreng.
  22. Sedia - Telur masin.
  23. Sedia Daun - bawang.
  24. Sedia - Limau nipis.
  25. Sedia - Cili jeruk.

4 Cara - Cara Bubur Nasi @ Nasi Air Klate

Dah ada 25 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Nasi @ Nasi Air Klate pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Masak nasi mcm biasa cuma lebihkan air supaya nasi jd lembik mcm bubur.
  2. Utk sup, rebus tulang dan daging sampai empuk. Bila dah empuk bole keluarkan daging dan masuk rencah2 sup mcm biasa. Senang je campak sume dlm periuk tgu hingga mendidih dan bole perasakan dgn garam dan gula.
  3. Nasi dgn sup dah siap, bole hidang dgn aksesori pilihan. Lg byk aksesori lg sedap tp antara bahan wajib ialah kacang tumbuk, serbuk cili, limau nipis, lobak asin dan ikan bilis selain ayam carik @ daging.
  4. .

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Nasi @ Nasi Air Klate ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!