Home

Resepi Ayam Hainan Rumahan Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Hainan Rumahan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Hainan Rumahan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Hainan Rumahan - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Ayam Hainan Rumahan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Hainan Rumahan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam Rebus.
  2. Sedia - Ayam (1 ekor tu belah dua. sy guna half saja ye).
  3. Sedia - Air 2 liter (ikut suka korang banyak mana).
  4. Sedia - Minyak bijan (saya pakai yg brand knife. ape2 pun boleh).
  5. Sedia 3 - tangkai akar daun ketumbar (daun dia kita bt hiasan).
  6. Sedia 3 ulas - bawang putih (tumbuk).
  7. Sedia - Minyak masak (sedikit sahaja utk menumis bwg putih).
  8. Sedia - Garam & Ajinomoto (ikut citarasa masing2 ye).
  9. Sedia - Timun (hiris bulat atau serong untuk hiasan je).
  10. Sedia - Kuah Simple Ayam Hainan.
  11. Sedia 4 ulas - bawang putih (sila cincang halus).
  12. Sedia 3 - sudu besar kicap manis (ikut banyak yang korang mahu ya).
  13. Sedia 1 - sudu besar sos tiram.
  14. Sedia - Garam & Aji (secubit je. kalo tak nak pun takpe).

4 Cara Membuat Ayam Hainan Rumahan

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Hainan Rumahan pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Pertama, ambil periuk letak sikit minyak masak lalu tumis bawang putih yg dah ditumbuk hingga naik bau. pastue masukkan air dan masukkan akar daun ketumbar, ayam setengah, garam dan ajinomoto. biarkan smpai mendidih dan kelihatan ayam mulai masak. korang boleh cuba kuah sup tu kalau masih tak ngam rasa boleh tambah garam ikut citarasa korang ye..
  2. Kedua, Ayam rebus dah masak. keluarkan ayam rebus lalu toskan nanti dah sejuk potong-potong ikut saiz kesukaan korang ye. saiz sedang2 pun okay boleh la makan ramai sikit. hehe. pastue ayam di susun rapi bagi dia cantik biar tambah semangat keluarga kita makan ye. (gurau je. hehehe).
  3. Ketiga, okay jom masak kuah simple utk siram kat ayam. korang ambil kuali dan masukkan minyak sedikit sahaja sgt sedikit pastue ambik sikit je bwg putih di cincang tu lalu tumis dah keperangan sikit masukkan kicap manis, sos tiram, sedikit minyak bijan, garam dan aji sedikit sesuai kat lidah korang ye ) lepas dah siap kuah korang siram kat semua bahagian ayam biar semua rata rasa dia ye..
  4. Akhir sekali, ambil lagi periuk. bawang putih cincang tadi korang masak kat periuk tanpa minyak sampai keperangan hah angkat. waktu ni, pastikan ayam korang dah di susun rapi, letak timun kat tepi-tepi dan dah siram kuah kat semua bahagian ayam pastue baru la korang hias atas ayam tu ngan daun ketumbar dan bawang putih tanpa minyak tu. okay dah siap boleh makan. selamat mencuba!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Hainan Rumahan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!