Home

Cara Membuat Nasi Ayam Penyet 2.0 Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Penyet 2.0 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Penyet 2.0 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Video toturial NASI AYAM PENYET stail Dapur Mama tiera ini untok tontonan semua yang suka memasak. Resepi mudah boleh dicuba oleh kawan-kawan yang suka. Hey friends, I know i should add more stuff for this recipe but if you enjoy this video, Give it a thumbs up!

Nasi Ayam Penyet 2.0 - velavinkabakery.com With Ayam Penyet as our main speciality, all food are prepared fresh and specially marinated with various spices and herbs. Ayam Penyet (Penyet Chicken) is an incredibly spicy Indonesian dish that is not for the faint-hearted. Ingredients can be found in Asian grocery stores.

28 Ingredients of Resepi Nasi Ayam Penyet 2.0

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Penyet 2.0 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 28 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Ayam :.
  2. Sedia 4 - ketul ayam (saya guna chicken ribs).
  3. Sedia 2 liter - air (untuk merebus).
  4. Sedia 2 - inci halia (diketuk).
  5. Sedia 1 - inci lengkuas (diketuk).
  6. Sedia 1 helai - daun salam (bay leaves).
  7. Sedia 3 ulas - bawang merah (ditumbuk kasar).
  8. Sedia 2 ulas - bawang putih (ditumbuk kasar).
  9. Sedia 2 - inci kunyit hidup (ditumbuk kasar).
  10. Sedia 1 - biji limau nipis.
  11. Sedia 1 - sudu besar garam.
  12. Sedia Sedikit - minyak masak (untuk menggoreng).
  13. Sedia - Bahan Nasi :.
  14. Sedia 1 1/2 cawan - beras.
  15. Sedia - Air rebusan ayam ☝🏼.
  16. Sedia - Bahan Sambal :.
  17. Sedia 5 - biji cili besar (dipotong).
  18. Sedia 3 - biji cili padi (jika suka pedas, lebihkan cili).
  19. Sedia 1 - biji bawang besar (dihiris tebal).
  20. Sedia 3 - biji tomato (dipotong besar).
  21. Sedia Sedikit - minyak (untuk menggoreng).
  22. Sedia 1 - inci belacan.
  23. Sedia 1/2 - besar gula.
  24. Sedia 1 sudu teh - garam.
  25. Sedia - Bahan Tambahan :.
  26. Sedia 1 keping - tempe (dipotong dan digoreng kunyit) - tak de stok.
  27. Sedia Sedikit - keropok ikan.
  28. Sedia 1 - biji telur masin (dibelah dua).

Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu.? Kita ni tahu makan aje. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian. Ramai yang menyatakan penyet tu sama maknanya penyek dalam sebutan kita. Ayam penyet (Javanese for smashed fried chicken) is Indonesian — more precisely East Javanese cuisine — fried chicken dish consisting of fried chicken that is smashed with the pestle against mortar to make it softer, served with sambal, slices of cucumbers, fried tofu and tempeh.

6 Cara Memasak Nasi Ayam Penyet 2.0

Dah ada 28 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Penyet 2.0 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Masukkan lengkuas, serai, halia, daun salam dan bahan2 yg ditumbuk (bawang merah, bawang putih, dan kunyit hidup) ke dalam periuk berisi air. Masukkan ayam, kuib ayam, garam dan perahan air limau nipis. Masak sehingga mendidih @ ayam masak separuh. Angkat dan toskan..
  2. Untuk Nasi : Beras dibasuk bersih dan ditoskan. Kemudian masukkan ke dalam periuk nasi bersama-sama air rebusan ayam tadi (sukat air dan beras betul-betul, supaya nasi yang dimasak tidak mentah atau terlalu lembik). Masak seperti memasak nasi biasa (boleh guna periuk nasi. macam hakak masak atas dapur je).
  3. Untuk Sambal : Bawang besar, cili besar, cili padi dan tomato digoreng dengan sedikit minyak. Goreng sekadar layu sahaja. Tidak perlu sehingga garing. Tutup api..
  4. Masukkan ke dalam blender. Masukkan juga belacan, garam dan gula. Kisar sehingga lumat. Sedia untuk dihidang..
  5. Panaskan minyak masak. Goreng ayam sehingga garing. Angkat dan toskan minyak. Guna lesung batu untuk penyetkan ayam yang telah digoreng..
  6. Cadangan Hidangan : Hidang ayam penyet dan sambal bersama-sama dengan nasi ayam, sambal, telur masin, keropok ikan dan timun. Jika ada tempe dan kacang panjang lagi sedap. Selamat mencuba 😊.

Browse menu and order your favorite Ayam Penyet Ria food today. Bebek Penyet Sambal Matah + Nasi (Smashed Fried Duck with Balinese Chilli + Rice). Ayam penyet biasanya terdiri dari sepotong ayam goreng dengan balutan sambal. Wah tetap saja masih lebih rendah dibanding seporsi es kepal Milo. Resepi Nasi Ayam Penyet, masakan indonesia yang sangat popular dan menjadi kegemaran di Malaysia.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Penyet 2.0 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!