Home

Cara Memasak Ayam percik Enak 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam percik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam percik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam percik - velavinkabakery.com

19 Bahan - Bahan Resepi Ayam percik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam percik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/4 - ekor Ayam.
  2. Sedia sedikit - garam halus.
  3. Sedia sedikit - serbuk kunyit.
  4. Sedia - (gaul dan lumur kat ayam).
  5. Sedia - kuah.
  6. Sedia Sedikit - Minyak.
  7. Sedia 3 ulas - bawang merah-blend.
  8. Sedia 2 ulas - bawang putih-blend.
  9. Sedia sedikit - kunyit hidup-blend.
  10. Sedia sedikit - lengkuas-blend.
  11. Sedia 2 - sd(b) rempah kari.Saya guna rempah ikan Adabi.
  12. Sedia 2 - btg serai.
  13. Sedia sedikit - Halba.
  14. Sedia - Ulaman2 daun pegaga,daun kunyit.
  15. Sedia 2-3 - sd besar cili kisar.
  16. Sedia sedikit - asam jawa.
  17. Sedia - Rm3 santan pekat.
  18. Sedia sedikit - garam halus.
  19. Sedia sedikit - gula melaka.

4 Instructions Ayam percik

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam percik pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Ayam yg kita lumur kunyit tu kita goreng separuh masak.Angkat.Ketepikan.
  2. Dalam kuali,panaskan Minyak.Tumis cili kisar,biar pecah minyak. Masukan bahan-bahan yg di blend.Kacau rata hingga keluar aroma bawang dah masak.masukkan serbuk kari adabi yg dah kita bancuh Dgn sedikit air.Kacau..
  3. Masukkan halba dan gula melaka. kacau.Masukkan santan Adabi.Kacau lagi.Masukkan serai. Masukkan asam jawa Perasakan dgn Garam Halus.Suaikan rasa.MasukkanAir.Ambik ayam goreng tadi.Masukkan dlm kuah.Kacau rata.Anggaran ayam empuk dan kuah dah terbit minyak..
  4. Kemudian masukkan ulam-ulaman yg kita suka.Tggu layu skit.Siap..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam percik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!