Home

Cara Membuat Keria Sempoi Cepat 6 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Keria Sempoi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Keria Sempoi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Keria Sempoi - velavinkabakery.com

6 Bahan - Bahan Resepi Keria Sempoi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Keria Sempoi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 750 g - Keledek Oren.
  2. Sedia 1 tsp - Garam.
  3. Sedia 1 cawan - Tepung Gandum.
  4. Sedia 1 tsp - Baking Powder.
  5. Sedia 100 g - Gula Perang.
  6. Sedia 1/4 cawan - Air.

3 Step by Step Keria Sempoi

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Keria Sempoi pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Keledek potong dadu. Rebus dengan garam sehingga empuk. Toskan dan lenyek sampai lumat..
  2. Masukkan tepung gandum dan baking powder. Gaul sampai sebati. Tepungkan tangan anda dan bulatkan adunan ikut besar mana kuih tu kita nak (saya suka comel2 ☺). Tebuk lubang tengah. Buat sampai habis adunan. Kalau mcm saiz ni dapatlah 20 biji. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Goreng dalam api sederhana. Dah agak2 kaler camni bolehlah angkat..
  3. Alihkan minyak goreng tadi. Gunakan kuali yang sama masak gula dan air sehingga agak pekat. Tutup api masukkan keria yang dah goreng tadi. Kacau dengan gula sehingga sebati. Boleh susun dalam pinggan bila gula dah mula kering. Dah siap... sempoi 👌. Bon apetite 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Keria Sempoi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!