Home

Cara Memasak Nasi ayam percik kuning Mudah 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi ayam percik kuning di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam percik kuning yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. To cook ayam percik: Place the ginger, chilies, onion and garlic into a blender and blitz to form a paste - add some water if you have to. Place the ayam percik into a bowl and spoon sauce over. To prepare ulam: Slice all ingredients finely, then toss together.

Nasi ayam percik kuning - velavinkabakery.com Sebentar lagi si kakak ulang tahun tapi masih bingung mau masak apa? Nasi kuning identik muncul saat ada acara seperti ulang tahun, acara pernikahan, peresmian, upacara pembukaan. Untuk penyajiannya nasi kuning kerap dibentuk jadi kerucut, menggunakan cetakan tumpeng.

19 Bahan - Bahan Resepi Nasi ayam percik kuning

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam percik kuning ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 50 g - minyak ayam dr lemak ayam dan kulit ayam.
  2. Sedia 400 g - beras wangi.
  3. Sedia 400 ml - air stok ayam.
  4. Sedia 2 - hiris halia.
  5. Sedia - percik kuning.
  6. Sedia 1 batang - serai.
  7. Sedia 8 - biji cili api.
  8. Sedia 2 cm - kunyit hidup.
  9. Sedia 1 ulas - bawang putih.
  10. Sedia 1/2 - biji bawang merah.
  11. Sedia 1/2 keping - gula nisan thai.
  12. Sedia 2 keping - asam keping.
  13. Sedia 250 g - santan.
  14. Sedia 1 - sk garam.
  15. Sedia 2 - ketul peha ayam keseluruhan.
  16. Sedia - Bahan tambahan.
  17. Sedia - Timun segar.
  18. Sedia - Ulaman.
  19. Sedia - Keropok.

Namun bisa juga disajikan biasa seperti menu makanan yang lain. Biasanya nasi kuning dihidangkan pada acara-acara tertentu, seperti ulang tahun, hajatan, pernikahan, dan sebagainya. Nasi kuning merupakan salah satu sajian nasi yang biasanya banyak disajikan ketika perayaan tertentu, baik itu hajatan, syukuran atau lain Selain itu, nasi kuning juga merupakan salah satu menu yang digemari untuk menu sarapan. Rasanya yang enak dengan menu pelengkap yang sehat sangat.

3 Cara Penyediaan Nasi ayam percik kuning

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam percik kuning pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Mula2 kita buat minyak ayam.. kulit dan lemak dibuang dari ayam yg kita gunakan. Kemudian goreng diatas kuali sehingga menggeluarkan minyak... setelah tu kita masak nasi ayam.. masukkan minyak ayam tadi didalam periuk dan bersama beras. Dan air stok ayam dan sedikit hirisan halia bersama minyak bijan dan garam.. masa ila pakai beras wangi untuk lagi sedap....
  2. Untuk buat kuah kuningnya pula.. kisar cilipadi, kunyit hidup bawang dengan sedikit air.. dan masak sehingga kuah sedikit kering.. kemudian masukkan gula nisan thai dan asam keping berserta santan...
  3. Setelah itu masukkan ayam yang telah dicuci bersih didalam kuah kuning tadi dan biarkan sehingga ayam empuk... kemudian setelah empuk barulah kita panggang ayam tadi... siap bolehlah dihidangkan bersama kuah kuning bersama ulam ulaman, keropok dan timun segar....

Selain nasi putih dan nasi kerabu, ayam percik sedap juga dimakan bersama sama dengan pulut kuning. Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah. So, kali ini Iday nak share resepi mudah masak ayam percik. Lihat juga resep Nasi kuning magic com enak lainnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam percik kuning ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!