Home

Resepi Soto Ayam Nasi Impit Sedap 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Soto Ayam Nasi Impit di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Soto Ayam Nasi Impit yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Soto Ayam Nasi Impit - velavinkabakery.com

46 Bahan - Bahan Resepi Soto Ayam Nasi Impit

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Soto Ayam Nasi Impit ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 46 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Kisar :.
  2. Sedia 5 ulas - bawang merah.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  6. Sedia 1 - inci lengkuas (saya guna lengkuas halus).
  7. Sedia 3 batang - serai.
  8. Sedia - Bahan Tumis :.
  9. Sedia 1 - sudu kecil jintan manis.
  10. Sedia 1 - sudu kecil jintan putih.
  11. Sedia 2 - sudu besar serbuk lada putih.
  12. Sedia 2 - sudu besar serbuk kayu manis.
  13. Sedia 3 - kuntum bunga lawang.
  14. Sedia 5 - kuntum bunga cengkih.
  15. Sedia 4 - biji buah pelaga.
  16. Sedia - Bahan Kuah / Ayam :.
  17. Sedia 1 - ekor ayam (saya guna 6ketul chicken ribs).
  18. Sedia - Air secukupnya.
  19. Sedia 2 - kiub ayam.
  20. Sedia - Garam secukup rasa.
  21. Sedia - Minyak (untuk menumis).
  22. Sedia - Bahan Begedil Ayam :.
  23. Sedia 2 - biji kentang.
  24. Sedia 3 - ketul ayam (chicken ribs yang telah direbus & disiat halus).
  25. Sedia 1/2 cawan - bawang goreng.
  26. Sedia Daun - bawang & daun sup (direcik halus).
  27. Sedia 2 - sudu besar lada sulah.
  28. Sedia - Garam secukup rasa.
  29. Sedia 2 - biji telur ayam.
  30. Sedia - Minyak (untuk menggoreng).
  31. Sedia - Bahan Sambal Kicap :.
  32. Sedia 15 - tangkai cili padi hijau.
  33. Sedia 6 ulas - bawang putih.
  34. Sedia 1/2 cawan - kicap manis.
  35. Sedia - Secubit Garam.
  36. Sedia - Gula (jika perlu).
  37. Sedia 2 - bii (limau nipis).
  38. Sedia - Bahan Nasi Impit:.
  39. Sedia 2 - bungkus nasi impit Adabi (rebus sehingga masak).
  40. Sedia - Taugeh.
  41. Sedia - Bawang goreng.
  42. Sedia Daun - Bawang.
  43. Sedia Daun - Sup.
  44. Sedia - Kacang Tanah.
  45. Sedia - Suhun.
  46. Sedia 3 - ketul ayam (chicken ribs yang telah & disiat halus).

10 Instructions Soto Ayam Nasi Impit

Dah ada 46 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Soto Ayam Nasi Impit pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Sediakan Bahan Kisar, Bahan Tumis dan Bahan Kuah / Ayam..
  2. Bahan-bahan kisar dikisar menggunakan pengisar..
  3. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan tumis sehingga naik bau. masukkan bahan kisar. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan ayam dan air secukupnya..
  4. Masukkan kuib ayam, santan dan garam. Masak sehingga mendidih dan ayam empuk. Tutup api dan sejukkan kuah seketia. Keluarkan ayam dan toskan (ayam ni akan dibahagi dua - untuk begedil dan untuk soto..
  5. Sediakan Bahan Begedil. Daging ayam yang direbus, disiat-siat halus. kentang digoreng dan dilecek. Daun bawang dan daun sup direcik halus..
  6. Campur semua bahan begedil. Gaul sebati. Kemudian bentukkan bulat-bulat. Macam saya, saya simpankan seketika begedil yang telah dibentuk dalam peti sejuk sebelum digoreng. Dalam 30minit - 1 jam macam tu..
  7. Celup begedil ke dalam tadunan telur yang telah dipukul. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan minyak sebelum dihidang..
  8. Sediakan bahan-bahan sambal kicap. Cili padi dan bawang putih dikisar halus / ditumbuk dengan lesung. Masukkan ke dalam periuk, masukkan kicap, garam, gula dan perahan limau kasturi. kacau sebati dan masak sehingga mendidih. Tutup api dan sejukkan seketika sebelum dihidangkan..
  9. Sediakan bahan-bahan Nasi Impit. Nasi impit direbus sehingga masak. Ayam yang direbus tadi digoreng garing dan disiat-siat halus. Taugeh dicelur. Daun bawang dan daun sup direcik halus. Kacang tanah dan suhun digoreng..
  10. Hidangkan semua bahan-bahan yang dimasak tadi. Bahan Kuah, Bahan Begedil, Bahan Sambal Kicap dan Bahan Nasi Impit. Campur semuanya. Perrrgghh....terasa berbaloi merasa menu seenak ini selepas penat memasak. Selamat mencuba...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Soto Ayam Nasi Impit ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!