Home

Resepi Ayam Percik Cepat 15 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Percik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Percik - velavinkabakery.com

15 Ingredients of Resepi Ayam Percik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan kisar:.
  2. Sedia 1 - labu bawang besar.
  3. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  6. Sedia 2 - sudu besar gula.
  7. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  8. Sedia - Bahan Sos Putih:.
  9. Sedia - Ambil lebihan bahan kisar.
  10. Sedia 1 kotak - santan.
  11. Sedia 1 keping - asam keping.
  12. Sedia 2 - sudu besar tepung beras.
  13. Sedia 1/2 cawan - air.
  14. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  15. Sedia 1 - sudu besar gula (ikut manis dikehendaki).

11 Cara Memasak Ayam Percik

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Mula2 kisar semua bahan kisar..
  2. Perap pada ayam selama 30 minit..
  3. Selepas 30minit bolehla mula bakar ayam dalam oven. Suhu 180c selama 50minit atau sehingga masak..
  4. Setiap 10minit keluarkan ayam dan sapu bahan kisar pd ayam dan kuah putih. Ulang langkah ni sebanyak 3 kali..
  5. Sementara ayam masak bolehla sediakan bahan sos pula ye. Masukkan semua bahan kisar yang lebihan perapan ayam tadi dan campur dengan 1 kotak santan dan 1 keping asam keping. Masak di atas dapur sehingga mendidih. Jika nak kuah byk skit bolehla tmbah sedikit air..
  6. Kemudian keluarkan asam keping dan masukkan 2 sudu besar tepung beras. Kacau sehingga kuah pekat..
  7. Sedia untuk tuang atas ayam yang telah di bakar tadi..
  8. Jika bakar dengan oven akan dapat efek mcm dlm gmbr ni ye..
  9. Untuk dapat efek garing bolehla bakar dalam air fryer sekejap dalam 15minit. Maka dapatlah efek garing macam dlm gmbr ni ye..
  10. Dan ayam tu siap sedia untuk dituang dengan sos putih yang siap dimasak tadi..
  11. Selamat mencuba!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!