Home

Resepi Ayam percik simple Sedap 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam percik simple di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam percik simple yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Upload this just incase I forgot the recipe. Follow @khairulaming on his instagram to know more. Cara Buat Ayam Percik Paling Simple & Sedap

Ayam percik simple - velavinkabakery.com Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

20 Ingredients of Resepi Ayam percik simple

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam percik simple ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - bahan perapan ayam.
  2. Sedia 1 - ekor ayam belah 4.
  3. Sedia 1 - sdb ketumbar-(ditumbuk).
  4. Sedia 1 - ketul kunyit-(ditumbuk).
  5. Sedia 1 - sdk garam.
  6. Sedia 1 - sdk gula.
  7. Sedia - BAHAN² UNTUK KUAH PERCIK.
  8. Sedia 1 - labu bawang besar*.
  9. Sedia 4 ulas - bawang merah*.
  10. Sedia 1 - biji bawang putih*.
  11. Sedia 1 - hiris halia*.
  12. Sedia 2 batang - serai*.
  13. Sedia 1 - sdk ketumbar*.
  14. Sedia 6-7 - biji cili kering*.
  15. Sedia 1 batang - serai-(diketuk).
  16. Sedia 3 - cwn santan-(sederhana pekat).
  17. Sedia 1 - sdk serbuk kunyit.
  18. Sedia 2 - sdb gula-(boleh tambah jika kurang manis).
  19. Sedia 2 - sdk garam-(boleh tambah jika kurang masin).
  20. Sedia 1/2 - sdk serbuk perasa-(jika suka).

Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah. So, kali ini Iday nak share resepi mudah masak ayam percik. Ayam Percik, a Malaysian grilled or roasted chicken marinated in flavorful spices like turmeric, cumin & coriander along with lemongrass, coconut milk & tamarind.

6 Cara Penyediaan Ayam percik simple

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam percik simple pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bahan perapan. *PERAP AYAM 1/2 JAM DENGAN 4 BAHAN NI*.
  2. BLEND SEMUA BAHAN BERTANDA* SAMPAI LUMAT*.
  3. Masukkan kedalam periuk bersama santan & bahan blender tadi.. Masukkan serai yg dah diketuk...
  4. Kacau sentiasa sampai kuah pekat & sesuaikan rasa ikut selera masing²😋.
  5. Bakar ayam sampai masak. sambil curahkan kuah percik bagi mesra.
  6. Bila ayam dah masak masukkan kedalam kuah percik.

As the chicken is roasted, the marinade. Ayam Percik is originating from the Northern state of Kelantan, Malaysia. The spices that Kelantanese uses for Ayam Percik is quite simple. Resepi Ayam percik Kelantan simple ini hanya dihidangkan kepada mereka-mereka yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam masyarakat contohnya dihidangkan kepada tok-tok guru,imam dan. Ramai yang suka makan ayam percik.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam percik simple ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!