Home

Resepi Ayam Percik Kuah Putih Enak 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Percik Kuah Putih di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Kuah Putih yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #ayampercik #ayampercikkelantan #laukbukapuasa #ayambakar assalamualaikum. ayam percik sangat terkenal di negeri kelantan,ianyas sedikit berbeza dengan. # resepiayampercikputihkelantan #ayampercikputih #ayampercikkelantan Ayam percik kuah putih kelantan ni memang sangat sedap. Ayam percik ini menggunakan kuah lemak putih dan tidak terlalu merah seperti ayam percik negeri lain. Bagi memastikan kuah pekat dengan sempurna, gunakan tepung jagung dan santan yang sederhana pekat.

Ayam Percik Kuah Putih - velavinkabakery.com Ia memakai bermacam-macam bahan masakan Melayu asli. Ayam percik sebenarnya bererti ayam tersebut akan dipercikkan dengan kuah percik ketika ia dibakar atas pemanggang arang. Lebaran idul adha buat opor dulu, sembari menunggu pembagian daging hehehe.

15 Bahan - Bahan Resepi Ayam Percik Kuah Putih

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Kuah Putih ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Kuah Percik.
  2. Sedia 200 ml - santan.
  3. Sedia - Sebiji Bawang besar*.
  4. Sedia - Seinci Halia*.
  5. Sedia 5 ulas - Bawang putih*.
  6. Sedia 2 - btg Serai*.
  7. Sedia 7 - biji Cili padi*.
  8. Sedia - Garam dan gula secukup rasa.
  9. Sedia keping - Asam.
  10. Sedia - Ayam Panggang.
  11. Sedia - Bawang merah.
  12. Sedia - Bawang putih.
  13. Sedia - Halia.
  14. Sedia - Kunyit.
  15. Sedia - Garam dan gula.

Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Cara- cara untuk kuah: Kisar serai, halia, cili kering dan bawang merah. dalam video ini saya kongsikan cara memasak.

3 Instructions Ayam Percik Kuah Putih

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Kuah Putih pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Potong bahan bahan yg bertanda *. Buat dua bahagian, yg potong dan juga kisar. Tumis sehingga layu. Masukkan air jika perlu. Setelah semua bahan layu, masukkan santan dan kacau hingga mendidih, Untuk cantikkan warna, masukkan sedikit cili kering yg dikisar anggaran satu sudu..
  2. Setelah santan pekat, tutup api dan lumurkan pada ayam yang sudah dipanggang..
  3. Ayam panggang diperap dengan bawang, halia,serai dan bawang putih yg kisar, masukkan sedikit kunyit. Panggang dalam oven atau air fryer. Selepas itu lumurkan/ tuang kuah percik atas ayam tadi..

Ayam percik adalah antara makanan yang sangat popular di Malaysia. Selalunya dijual ketika di bulan Ramadan. Resepi ayam percik ini telah mendapat sambutan hangat dikalangan pengguna laman sosial lagi lagi untuk yang gemar memasak. Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Kuah Putih ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!