Home

Cara Memasak Sambal Ayam Enak 31 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Sambal Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sambal Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Sambal Ayam - velavinkabakery.com

31 Ingredients of Resepi Sambal Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sambal Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 31 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - 》1 ekor ayam.
  2. Sedia - 》 4 Kentang dipotong dadu.
  3. Sedia - Minyak secukupnya.
  4. Sedia - Garam.
  5. Sedia 1 - tsbp serbuk ketumbar.
  6. Sedia - 》1 cwn Kelapa parut* (putih sahaja).
  7. Sedia - 》1 tsbp biji lada hitam *.
  8. Sedia - 》2 tsbp jintan manis*.
  9. Sedia - 》2 tsbp biji jintan*.
  10. Sedia - 》Cili kering sedikit*.
  11. Sedia - 》Yougurt.
  12. Sedia - 》Serbuk kuning.
  13. Sedia - 》2 biji tomato.
  14. Sedia 2 - tsbp serbuk cili.
  15. Sedia - 》Daun pandan.
  16. Sedia - 》Daun ketumbar.
  17. Sedia - 》Daun kari.
  18. Sedia - 》Bawang merah.
  19. Sedia - 》Halia.
  20. Sedia - 》Cili hijau.
  21. Sedia - 》Bawang putih.
  22. Sedia - Bhgn B.
  23. Sedia - 》Halia,bawang putih satu ulas dan cili hijau di kisarkan dulu.
  24. Sedia C. - Bhgn.
  25. Sedia - Sangai dan kisar bahan bahan bertanda *.
  26. Sedia - Bhgn D.
  27. Sedia - Rempah 4 sekawan iaitu.
  28. Sedia - Buah pelaga.
  29. Sedia - Kayu manis.
  30. Sedia - Bunga lawang.
  31. Sedia - Bunga cengkih.

10 Cara Membuat Sambal Ayam

Dah ada 31 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sambal Ayam pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Bersihkan ayam,gaulkan mesra dgn yougurt asli,garam dan serbuk kuning..perap 1/2 ~1 jam di peti sejuk.tutup ayam dgn wraping plastic ye...
  2. Masukkan minyak 3 tsbp..
  3. Masukkan bhgn D..lepas tu masukkan bawang merah dan garam..tumiskan hingga harum baunya..
  4. Masukkan 2 tsbp bhgn B(halia,cili hijau&bwang putih).
  5. Tumiskan..lepas itu masukkan serbuk kuning,serbuk ketumbar dan serbuk cili.
  6. Masukkan daun kari, tomato dan diikuti dgn sedikit air. Biarkan seketika...
  7. Tumiskan semua smpai pecah minyak.
  8. Masukkan ayam. Gaulkan..dan renyeh kan selama 20-20 minit.
  9. Lastly masukkan santan, dihiasi dengan daun ketumbar...
  10. Alhamdulillah..siap utk berbuka puasa..🙂🙂🙂🙂.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sambal Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!