Home

Resepi Udang butter telur masin Enak 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Udang butter telur masin di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Udang butter telur masin yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Walaupun, kami order Sotong Goreng Butter dan Telur Masin tapi rasanya adalah sama sahaja dari segi keenakannya. Udang Goreng Butter dan Telur Masin. Resepi udang goreng butter yang dihidangkan dengan sarang telur ni memang sedap.

Udang butter telur masin - velavinkabakery.com Bahan penting untuk masak ketam telur masin yang sedap antaranya susu sejat, daun kari dan butter. Cara nak masak pun senang dan confirm masakan korang lazat! Masukkan kuning dan putih telur masin, kacau rata dan tuang susu sejat.

12 Ingredients of Resepi Udang butter telur masin

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Udang butter telur masin ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 g - Udang.
  2. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  3. Sedia 1/2 - sudu kecil serbuk kunyit.
  4. Sedia 3 - sudu besar butter.
  5. Sedia - Minyak.
  6. Sedia 5 ulas - bawang putih di cincang.
  7. Sedia 7 - biji cili api di potong kecil.
  8. Sedia 2 - tangkal daun kari.
  9. Sedia 2 - biji telur masin di rebus dan d hancurkan.
  10. Sedia 2 - sudu kecil gula.
  11. Sedia 2 cawan - susu full cream.
  12. Sedia - Tepung jagung 2 sudu besar.

Kemudian masuk Kalau nak tukar udang atau ayam pon boleh. Telur masin tersebut yang lemak dan tidak terlalu masin kerana susu cair dan mentega telah diletakkan. Ditambah pula dengan kerangupan kulit udang, ia sememangnya suatu gabungan rasa yang cukup menarik. Bahan-bahan dan cara masakannya lebih kurang seperti menu butter prawn.

6 Cara Memasak Udang butter telur masin

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Udang butter telur masin pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bersihkan udang dan buang najis udang MCM d dlm gambar d bawah.
  2. Gaulkan udang bersama garam tepung jagung dan kunyit.
  3. Goreng udang hingga bertukar warna.angkat dan ketepikan.
  4. Panaskan kuali masukan butter dan tumis bawang putih bersama daun kari sehingga wangi..
  5. Masukan telur masin yg telah d hancurkan tadi.kacau seketika..
  6. Tambahkan susu full cream..biarkan masak sekejap..masukan udang yg telah d goreng tadi..perasakan garam dan gula..siap untuk dihidangkan 🥰🥰🥰.

Udang Mentega Telur Masin By Kak Wan @ Resipicitarasawan. Panaskan butter, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi hingga naik bau. Lepas tu masukkan kuning telur masin yang dah dihancurkan. Kalau beli telur masin biasanya ia akan diselaputi dengan tanah liat dan juga sekam padi yang hitam. Dia berkongsi cara buat telur masin yang cukup mudah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Udang butter telur masin ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!