Home

Resepi Ayam Sambal Gesek Hijau Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Sambal Gesek Hijau di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Sambal Gesek Hijau yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Masakan berasaskan sambal hijau ini dikhabarkan berasal dari negeri Johor yang sememangnya terkenal dengan masakan pedas. Menu sambal hijau ini sangat sesuai dimasak dengan ayam, ikan bawal, ikan keli ataupun ikan bilis. Assalamu'alaikum Ini lanjutan video yang kemarin yah kawan ini aku buat sambal ayam geprek nya.

Ayam Sambal Gesek Hijau - velavinkabakery.com Rahasia Cara Membuat Resep Ayam Sambal Ijo Lado Mudo Khas Padang Yang Enak, Pedas dan Empuk. Pada umumnya, kita menggunakan sambal sebagai teman makan bersama dengan sepiring nasi putih, sayur atau dengan lauk goreng seperti ikan, ayam ataupun bebek. Balur ayam dengan tepung bumbu, celupkan ke dalam telur kocok, balur kembali dengan tepung bumbu.

5 Bahan - Bahan Resepi Ayam Sambal Gesek Hijau

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Sambal Gesek Hijau ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - ketul ayam.
  2. Sedia 2 - sudu sambal gesek.
  3. Sedia Sedikit - serbuk kunyit.
  4. Sedia Sedikit - gula.
  5. Sedia 1/2 - biji bawang holand.

Food delivery service in Batu (city). Contact Ayam Geprek Sambal Hijau on Messenger. Dapatkan ayam gepuk dan sambal gesek asli dari Jogjakarta yang lazat di Ayam Gepuk Pak Gembus. Apa yang membuatkan Ayam Gepuk Pak Gembus ini lain daripada lain ialah sambal gesek made-to-order yang anda boleh ubah suai mengikut tahap kepedasan anda.

4 Cara Memasak Ayam Sambal Gesek Hijau

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Sambal Gesek Hijau pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Ayam di gaul dengan sedikit serbuk kunyit dan digoreng garing..
  2. Tumiskan sedikit sambal gesek. Sambal ini ada sy share cara buatnya di resepi lain. Boleh check ya. Sambal ini boleh di simpan frozen..
  3. Masukkan bawang dan sedikit air..
  4. Masukkan ayam dan gaul rata. Tambahkan sedikit gula dan garam. Siap di hidang makan bersama nasi putih..

Resep sambal hijau - Makan makanan pedas sensasinya memang beda. Bagi mayoritas masyarakat Indonesia, masakan jika tidak dilengkapi Jika kalian penasaran untuk mengolah sambal hijau khas masakan padang di rumah sendiri, berikut sudah saya siapkan resep yang patut kalian coba. Sambal ijo atau sambal lado mudo termasuk salah satu jenis sambal paling populer di Indonesia. Sambal khas Padang ini bisa dibilang sahabatnya macam-macam protein, termasuk tentunya ayam goreng. Dinamakan demikian karena warna hijau datang dari gerusan paduan cabai hijau dan cabai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Sambal Gesek Hijau ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!