Home

Cara Memasak AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Siapa orang negeri sembilan memang wajib lah suka makan masak lomak ni kan. Macam mana cara masak lemak cili padi sedap simple ni? Jomm kak long share! bagi orang yang biasa makan rasa pedas masakan ini sangat cocok karena dapat menjadi makanan pembuka. tapi tidak dapat selalu dimakan sebab ia berlemak. hari ini saya ingin kongsikan resepi ayam masak lemak cili padi yang sangat sesuai untuk adik-adik yang baru nak belajar masak gulai atau.

AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI - velavinkabakery.com Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Cili kering dikatakan akan menyebabkan lemak cili padi lebih berlemak.

7 Bahan - Bahan Resepi AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam.
  2. Sedia 1 - inch kunyit.
  3. Sedia 1 kotak - santan/ 0.5g pati santan.
  4. Sedia 15 - biji cili padi jika tak tahan pedas sila guna 7/8 ye kawan kawan.
  5. Sedia 1 keping - asam keping.
  6. Sedia 2 batang - serai.
  7. Sedia 2 - biji kentang.

Kata Syed lagi, kalau guna ayam tua lagi sedap. Haa jangan pulak ada yang nak komen, masak lemak cili padi nogori, tak guna bawang. Itu pun saya tahu tapi tekak masing masing kan, kalau nak letak sebiji dua bawang. Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small).

3 Instructions AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Kisarkan hancur kunyit,cili padi dan asam keping (saya letak minyak masak gantikan air..jangan bnyak).
  2. Masukkan bahan dikisar, ayam, kentang dan serai jugak...saya tak masukkan minyak dan saya tak tumis pakai minyak sebab minyak dari lemak ayam dengan minyak pakai bahan blen tadi tu ada..gaulkan mesra sampai ayam kecut(ayam masak sikit) yeke penggunaan ayat camtu tapa part ni tak paham boleh txt😂.
  3. Masukkan air sikit dan masukkan santan tadi biar sampai ayam mereneh kena selalu kacau kalau tak santah pecah nanti/ santan tak cantik. AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI - velavinkabakery.com

Ayam Masak Lemak = chicken cooked in coconut curry. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Resepi masak lemak ni xde gune bawang putih jangan taruk bawang putih xsedap. AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi AYAM MASAK LEMAK/GULAI CILI PADI ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!