Home

Resepi Masak Lemak Cili Api Ayam Salai Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Masak Lemak Cili Api Ayam Salai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak Lemak Cili Api Ayam Salai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Salai ayam dengan menggunakan bara tempurung kelapa. Tonton juga video Masak Lemak Cili Api Ikan Tenggiri bersama daun asam. Masak lemak cili api, antara makanan wajib apa bila anda berada di negeri sembilan.

Masak Lemak Cili Api Ayam Salai - velavinkabakery.com Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang ada kat rumah Memang masak lemak Negeri Sembilan sedap gila! Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi. Salah satu restoran popular yang menyediakan masakan salai lemak cili api ini adalah di Sabak Salai.

10 Ingredients of Resepi Masak Lemak Cili Api Ayam Salai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak Lemak Cili Api Ayam Salai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam pencen disalai (ayam kampung lagi sedap).
  2. Sedia 10 - biji cili padi (nak pedas boleh tambah lagi).
  3. Sedia 2 - inci kunyit hidup.
  4. Sedia 3 batang - serai.
  5. Sedia 2-3 helai - daun kunyit.
  6. Sedia 1 kotak - kecil santan (2 kotak jika nak pekat).
  7. Sedia 1 - mangkuk kecil belimbing buluh.
  8. Sedia 1-2 cawan - air.
  9. Sedia 1 - sudu kecil garam (secukup rasa).
  10. Sedia 1-2 - sudu besar gula (secukup rasa).

Kalau anda belum pernah pergi,boleh baca DI SINI untuk ke tempatnya yang kami kunjungi baru-baru ini. Salah satu petua untuk resepi ayam masak cili api simple tetapi sangat sedap ini adalah. Daging salai ini saya dapat dari sahabat saya iaitu owner, Daging Salai Cik Yah. Saya selalu terfikir macam mana nak hasilkan kuah masak lemak yang sangat sedap.

5 Cara Membuat Masak Lemak Cili Api Ayam Salai

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak Lemak Cili Api Ayam Salai pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan. Salai ayam di atas api dapur gas dengan menggunakan api perlahan. Selepas salai, potong kecil ayam tersebut. Gambar ini saya salai 1 ekor ayam, separuh ayam yang disalai saya simpan untuk masak di lain hari.
  2. Tumbuk cili padi dan kunyit hingga hancur. Tumis cili padi dan kunyit sehingga naik bau. Tak nak tumis pun boleh, iaitu terus masukkan ayam dan santan..
  3. Masukkan ayam, serai dan secawan air. Ayam pencen memerlukan masa yang agak lama untuk empuk. Masukkan daun kunyit..
  4. Bila sudah nampak empuk, masukkan santan kelapa. Jika ingin kuah pekat, guna 2 kotak kecil santan. Masukkan belimbing buluh, garam dan gula secukup rasa. Jika tidak letak belimbing buluh, masukkan 2-3 asam keping..
  5. Masak sehingga ayam empuk dan boleh la makan😋. Jika ingin cepat empuk, boleh gunakan pressure cooker untuk menjimatkan masa. Ok boleh dihidangkan, in shaa Allah sedap👌.

AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak Lemak Cili Api Ayam Salai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!