Home

Resepi Masak lemak cili api ayam Sedap 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Masak lemak cili api ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Masak lemak cili api ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya. Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan. Kacau sehingga kulit ayam nampak kering sedikit.

Masak lemak cili api ayam - velavinkabakery.com Che Nom sangat beruntung kerana ada seorang follower yang ikhlas sudi berkongsi resepi yang asli dari. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi.

12 Ingredients of Resepi Masak lemak cili api ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Masak lemak cili api ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam.
  2. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  3. Sedia 15 - biji cili api*.
  4. Sedia 1 - labu bawang besar*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia 2 batang - serai*.
  7. Sedia 1 - inci halia*.
  8. Sedia 1 - inci kunyit hidup*.
  9. Sedia 1 - biji ubi kentang.
  10. Sedia - Air, garam, gula secukup rasa.
  11. Sedia 2 - biji limau kasturi.
  12. Sedia - Minyak untuk menumis.

Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api.

7 Cara Penyediaan Masak lemak cili api ayam

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Masak lemak cili api ayam pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Kisar bahan bertanda*..
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan ayam. Tunggu hingga separuh masak..
  3. Masukkan sedikit air. Kacau hingga sedikit pekat. Masukkan santan pekat. Kacau. Masak hingga mendidih..
  4. Masukkan ubi kentang dan masak hingga ayam cukup masak dan ubi kentang empuk..
  5. Masukkan garam, gula, perasa dan air limau kasturi. Kacau lagi..
  6. Tutup api. Siap untuk dihidang..
  7. Boleh juga masukkan daun kunyit yang dihiris untuk dapatkan bau yang lebih menyelerakan..

Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace. apapun versinya masakan ini tetap sedap karena kuah yang terasa pedas dan daging ayam yang mat gebu membuat makanan ini banyak digemari oleh orang banyak dan salah satunya adalah suami saya yang setiap akhir week pasti meminta saya untuk membuat ayam masak lemak cili api ni. Bahan resepi masak lomak cili api ayam kampung : Untuk masak lemak cili api udang pun boleh guna resepi ini ya. Kalau air nampak kering tambah air.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Masak lemak cili api ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!