Home

Cara Memasak Ayam Masak Lemak Cili Padi Mudah 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Lemak Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sekali sekala kena layan masakan melayu jugak. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi. Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small).

Ayam Masak Lemak Cili Padi - velavinkabakery.com Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Milk with Birds Eye Chili, is a rich spicy yellow coconut gravy that is cooked with bird's eye chili.

11 Ingredients of Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan bahan:.
  2. Sedia 1 - ekor ayam - potong 16 dengan kulit sekali.
  3. Sedia 1 - biji kelapa parut - asing santan pekat dan cair.
  4. Sedia - Garam.
  5. Sedia 1 keping - asam keping.
  6. Sedia 1/2 helai - daun kunyit - hiris halus.
  7. Sedia - Bahan tumbuk halus:.
  8. Sedia 5-8 - tangkai cili api kampung hijau.
  9. Sedia 5-8 - tangkai cili merah Pakistan.
  10. Sedia 2 - saiz ibu jari kunyit hidup.
  11. Sedia 1 ulas - bawang merah.

It is one of the many Malaysian favourites to accompany a hot plate of fragrant Jasmine rice. When I use to buy nasi bungkus from Malay stalls. Masak ayam lemak cili padi ni paling simple dan tak renyah. Sebab kadang tu kalau dah tahap malas sangat nak beli bahan lengkap, guna je apa yang ada kat rumah Memang masak lemak Negeri Sembilan sedap gila!

5 Cara Penyediaan Ayam Masak Lemak Cili Padi

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Lemak Cili Padi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Cara cara: Ayam diperap dengan garam dalam 30 minit hingga 1 jam. Tabur sedikit serbuk kunyit bagi tidak menjadikan ayam berwarna pucat. Sementara itu, bolehlah menumbuk bahan tumbuk dan sediakan bahan bahan lain. Bahan tumbuk dihiris halus supaya senang menjadi lumat..
  2. Masukkan ayam dalam periuk dan nyalakan api perlahan. Kacau sehingga kulit ayam nampak kering sedikit..
  3. Masukkan santan cair dan masak sehingga mendidih. Masukkan asam keping. Sebaik ayam empuk, masukkan daun kunyit yang dihiris halus. Kemudian tambah santan pekat. Selepas masuk santan pekat, masak dalam 6-8 minit sahaja. Tutup api dan terus dikacau..
  4. Kemudian buka api perlahan sahaja supaya kuah mendidih kecil supaya tiada buih buih dalam kuah. Sesuaikan rasa. Tambah garam, jika perlu..
  5. Bila nampak kuah pekat dan terbit minyak cantik, bolehlah ditutup api dan sedia dihidangkan. Sedap dihidangkan ketika kuahnya tidak terlalu panas supaya terasa kepedasannya..

Tapi, resepi yang ni Dya nak kongsikan cara simple masak ayam lemak cili padi. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!