Home

Resepi Popia Sambal / Popia Sira Mudah 12 Langkah

Aneka Resepi Masakan Udang Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Popia Sambal / Popia Sira di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Popia Sambal / Popia Sira yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Popia Sambal / Popia Sira - velavinkabakery.com

18 Ingredients of Resepi Popia Sambal / Popia Sira

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Popia Sambal / Popia Sira ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - pek kulit popia yang 50keping (saya guna brend KG oren).
  2. Sedia 1 - sudu besar tepung gandum.
  3. Sedia 4-5 - sudu besar air (untuk dijadikan gam).
  4. Sedia - 🌹Bahan bahan inti🌹.
  5. Sedia 1/2 - biji kobis (hiris nipis).
  6. Sedia 3 batang - lobak merah (sagat).
  7. Sedia 1 - biji bawang besar (potong dadu).
  8. Sedia - Segenggam udang geragau(basuh dan toskan).
  9. Sedia Sedikit - isi ayam (jika suka).
  10. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  11. Sedia - 🌻Bahan bahan sira🌻.
  12. Sedia 20-25 - tangkai cili kering(ikut suka pedas).
  13. Sedia 1/2 cawan - minyak masak.
  14. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  15. Sedia 1/2 cawan - air.
  16. Sedia 3 - sudu besar sos cili.
  17. Sedia 3 - senduk gula pasir.
  18. Sedia Sedikit - bijan (jika suka) digoreng tanpa minyak.

12 Cara - Cara Popia Sambal / Popia Sira

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Popia Sambal / Popia Sira pula. Simple saja cuma 12 langkah.

  1. Panaskan ½ senduk minyak.Tumiskan bawang dan udang geragau. Masukkan isi ayam. Apabila isi ayam sudah empuk, masukkan semua sayuran dan garam.Kacau hingga agak layu...
  2. Apabila sudah layu,tutup api.Toskan untuk buang air dalam sayuran dan biarkan benar benar sejuk...
  3. Ambil sekeping kulit popia.Masukkan inti.Gulung dan sapu bancuhan tepung gandum pada hujung gulungan.Buat hingga siap...
  4. Goreng guna api perlahan hingga betul betul garing...
  5. Apabila sudah garing angkat dan tos kan.Kemudian biarkan ianya betul betul sejuk..
  6. Cili kering,bawang putih,½ cawan minyak dan ½ cawan air dimasukkan kedalam pengisar.Kisar hingga Lumat..
  7. Apabila sudah lumat,masukkan bahan kisar tadi kedalam kuali.Masak guna api sederhana hingga benar benar masak.Masa ini tidak perlu letak minyak dalam kuali ye sebab dalam bahan kisar tadi dah ada minyak..
  8. Apabila cili sudah masak,Masukkan gula pasir dan sos cili..masak hingga berbuih dan likat.Padam api dan Masukkan bijan yg telaha di goreng tanpa minyak ke dalam sos sira... Biarkan sos sira betul2 sejuk...
  9. Apabila sudah sejuk,masukkan popia dan kacau hingga rata.Pastikan sambal menyaluti popia...(waktu menyira jangan buka api dapur).
  10. Setelah itu boleh lah di hidangkan.Saya tidak letak bijan sebab saya tidak suka bijan😬😬..
  11. 🌺P/S=untuk kekalkan keranggupan, Boleh juga tabur sedikit bawang goreng pada popia yang telah siap disira..🌺Sos popia juga boleh disimpan didalam bekas bertutup jika tak nak sira... goreng popia hingga garing...Toskan dan sapu sahaja sos pada popia.. Tabur bawang goreng jika suka.
  12. Selamat mencuba..Ikhlas dari saya yatie fy.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Popia Sambal / Popia Sira ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!