Home

Resepi Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka Enak 9 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka - velavinkabakery.com

8 Bahan - Bahan Resepi Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - keledek oren siap rebus. Arahan untuk rebus pada langkah 1.
  2. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 500 g - gula melaka.
  4. Sedia 1 - sb gula putih.
  5. Sedia - Suku cawan gula.
  6. Sedia - Secubit garam.
  7. Sedia - Minyak secukupnya untuk menggoreng keria.
  8. Sedia - Suku cawan air masak.

9 Instructions Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Buang kulit. Basuh bersih dan potong kiub2 keledek oren dan rebus sampai start lembut. (Jangan sampai empuk sangat sebab keledek oren memang lebih banyak air isinya dari keledek putih. Nanti terlalu lembik terpaksa tambah tepung banyak sgt dan hilang le manis keledek).Kemudian bila dah sejuk keledek tu, baru lenyek kasar dgn anak lesung. Tinggalkan sikit ketul kecik2 tu supaya doh tak lembik sgt..
  2. Kemudian gaulkan dgn 2 suku cawan tepung gandum sikit demi sikit..
  3. Yg dah gaul rata..
  4. Tepungkan tangan kita supaya tak melekat dgn doh. Bentukkan adunan spt donut..
  5. Goreng keria tenggelam dalam minyak banyak api sederhana panas. Sekali sekala balikkan. Keria cukup masak bila jadi ringan. Ada yang terapung. Angkat. Toskan..
  6. Keria yg ditos atas tisu dapur..
  7. Untuk siranya.. masukkan suku cawan air masak, gula melaka, gula putih dan garam. Kacau selalu guna api sederhana. Jgn tinggal nanti hangus dan bau gula dah hangit tak sedap..
  8. Apabila dah start menggelegak dan surut siranya masukkan keria goreng tadi. Gaul rata. Terus kacau sampai takda basah2 dan gula melaka mula mengeras. Jangan tinggal nanti hangus. Tutup api..
  9. Biar sejuk keria tu sira akan lebih cantik..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Keria Keledek Oren Sira Gula Melaka ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!