Home

Cara Membuat Ayam masak lemak ciliapi Enak 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak lemak ciliapi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak lemak ciliapi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This is a family-favourite recipe that originates from my hometown, Negeri Sembilan. It is a very simple but delicious dish to make. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya.

Ayam masak lemak ciliapi - velavinkabakery.com Masak lomak ciliapi ayam dengan nangko podeh oleh bonda yah dan qs selamat mencuba boleh letak kerisik sodap. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas. #ayamKAMPUNG #LEMAKciliapi #MASAKlemak #CILIapi #CiliPadi #M_A_K MASAK LADANG JUGA DISAMAKAN DENGAN MASAK LEMAK CILI API KERING, BOLEH JUGA DITAMBAH KERISIK.

10 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak lemak ciliapi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak lemak ciliapi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 15 - tangkai cili api (merah + hijau).
  3. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  4. Sedia sedikit - garam.
  5. Sedia 3 batang - serai.
  6. Sedia 1 keping - asam keping.
  7. Sedia 1 - biji kentang (potong 6).
  8. Sedia 1 - mangkuk santan pekat.
  9. Sedia 1 cawan - air.
  10. Sedia sedikit - perasa (secukup rasa).

AYAM MASAK LEMAK KUNING - adalah salah satu resepi yang mudah tapi sedap dan sangat sesuai di masak ketika hari yang sibuk. Kalau semuanya dah ok, tutup api dan bolehlah di hidangkan. Jika kurang pedas boleh ketukkan cili api dan masukkan ke dalam. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api.

7 Cara - Cara Ayam masak lemak ciliapi

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak lemak ciliapi pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Tumbuk @ blender cili bersama kunyit dan garam.
  2. Setelah cili halus, titik kan serai..
  3. Gaulkan ayam bersama cili dan serai ke dalam periuk. masak pada api yang kecil..
  4. Bila ayam hampir empuk, baru masukkan kentang. tambah kan sikit air.
  5. Setelah 5 minit, baru tuangkan santan pekat dan tunggu hingga mendidih. pastikan santan sentiasa di kacau supaya tidak berketul..
  6. Setelah santan mendidih, masukkan 1 cawan air dan asam keping. masukkan serbuk perasa dan tunggu hingga kentang lembut..
  7. Taraaaa.. sedia untuk di makan..

Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau! Located in the state's royal town of Seri. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak lemak ciliapi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!