Home

Cara Memasak Nasi Ayam Thai Enak 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam Thai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Hari ni hakak buat Nasi Ayam Thai untuk cod. Alhamdulillah dapat feedback yang cukup menggumbirakan hati hakak.

Nasi Ayam Thai - velavinkabakery.com Berbeza dengan nasi ayam yang biasa kita makan, resipi ini jauh lebih mudah, ringkas dan tidak renyah. "Budak-budak ni asyik nak makan nasi ayam je, boring juga kalau asyik makan yang dibeli di luar tu. Kebetulan ada ayam di rumah ni bolehlah cuba buat nasi ayam Thai yang viral hari tu. Lihat juga resep Nasi Tim Ayam Jamur enak lainnya.

20 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Nasi.
  2. Sedia 1 cawan - beras basmathi.
  3. Sedia 1.5 liter - air.
  4. Sedia 4 - ketul ayam.
  5. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 3 - akar ketumbar.
  8. Sedia 1 - paket Serbuk Nasi Goreng Ayam Adabi.
  9. Sedia - Bahan Sos Thai.
  10. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  11. Sedia 1/2 - inci halia.
  12. Sedia 4 - akar ketumbar.
  13. Sedia 2 - sudu jus limau.
  14. Sedia 1/2 - sudu garam.
  15. Sedia 2 - sudu gula.
  16. Sedia 2 - sudu cili sos.
  17. Sedia 1/2 cawan - air rebusan ayam.
  18. Sedia 4 - sudu kicap lemak manis.
  19. Sedia 7 - biji cili api.
  20. Sedia Daun - ketumbar untuk hiasan.

Menu simple nasi tim ayam jamur. Nice balinese breakfast Nasi Ayam in Sanur. Reasonable price, but the place is to small and the You cannot visit Sanur without partaking of the Nasia Ayam Men Weti on a Sunday morning - join the. Masak yang praktis tapi juga harus bergizi, cobain deh Resep Nasi Tim Ayam Jamur merupakan santapan sehat dan komplit.

8 Cara Penyediaan Nasi Ayam Thai

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Thai pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Basuh beras basmathi. Rendam dengan air selama 1/2 jam. Selepas 1/2 jam, bilas dengan air lalu dan toskan..
  2. Ketuk bawang putih dan halia. Masukkan kedalam periuk bersama air, ayam dan serbuk nasi goreng ayam. Kacau & biar mendidih..
  3. Bila ayam dah separuh masak, tutup api. Masukkan beras kedalam periuk. Ambil 2 cawan air rebusan ayam, tambah dalam periuk nasi tadi. Susun ketulan ayam atas beras..
  4. Tutup periuk, masak guna api perlahan dan biar sehingga nasi dan ayam masak. Nak guna rice cooker pun boleh. Bila ayam dan nasi dah masak elok, gemburkan nasi. Lebihan air rebusan ayam dijadikan sup..
  5. Kemudian sediakan sos. Kisar bawang putih, halia, akar ketumbar, jus limau, garam....
  6. Gula, cili sos dan air rebusan ayam tadi. Kisar separuh lumat..
  7. Masukkan kicap manis, cili sos & air rebusan ayam. Kisar lagi sampai betul betul lumat..
  8. Hidangkan nasi bersama ayam, sup dan sos thai. Hidangkan juga bersama ulam pilihan. Siap!.

Nasi tim ayam, sajian bergizi dan lezat untuk berbagai suasana. Resep Nasi Tim Ayam, Menu Sehat yang Penuh Energi. Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit. Ciri Ayam Aduan Super yang Mempunyai Pukulan Mati - Dalam memelihara dan merawat ayam aduan tidak terlepas dari pemilihan calon Ayam Bangkok Bagus Lengkap dengan Gambar dan Cirinya. Nah min kongsikan cara mudah buat nasi ayam cara Thai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!